CrossWiser Jip Ziermans
Jip Ziermans is een van de studenten die het CrossWise programma heeft gevolgd, vanuit zijn opleiding Medewerker Evenementenorganisatie aan het Noorderpoort. Samen met andere studenten uit zijn klas en studenten van de Hanze organiseerde hij de pilot van het showcase- en netwerkevent Talents of Tomorrow – Gallery of Sounds.
Kennismaking met CrossWise
“Ik kende het concept CrossWise nog niet voordat ik er vanuit mijn opleiding mee te maken kreeg, maar vond het meteen een heel tof idee. Het is heel fijn om alvast een beetje in de werkelijkheid te oefenen, want dat mis je in de schoolbanken toch vaak een beetje. Zo’n opleiding blijft vaak een beetje abstract, totdat je ineens echt de werkvloer opgaat.
Er waren twee of drie projecten waarvoor we ons konden inschrijven. Een van die projecten kwam voort uit een vraag van het Prins Claus Conservatorium: ze zochten naar een manier om hun studenten een podium te kunnen bieden. Dat leek me leuk, dus daar meldde ik me voor aan, net als zes andere studenten van mijn opleiding en een aantal studenten van de minor Eventmanagement van de Hanze. Dat multilevel-aspect vind ik een van de leukste dingen aan CrossWise. Normaal gesproken komen MBO- en HBO-studenten elkaar nauwelijks tegen tijdens hun opleiding, maar in de praktijk later in het werkveld natuurlijk wél. CrossWise brengt die werelden al samen.
In het begin vond iedereen het nog een beetje spannend en bleef bij zijn eigen groepje in de buurt, maar gedurende het project veranderde dat en werd het gewoon één team. Uiteindelijk heb ik de rol van projectleider op me genomen. Ik ben wel goed in overzicht houden en had ook best al een hoop ervaring doordat ik veel stages heb gelopen, dus daar heb ik goed gebruik van gemaakt in dit project.”

Talents of Tomorrow
“Wat ik vooral heel leuk vond aan deze opdracht was de conceptontwikkeling. Het bestond nog niet, er was nog geen format, we moesten echt from scratch beginnen. Het enige wat vaststond was de locatie waar het moest plaatsvinden. Naast de ingang van het conservatorium is een ruimte, waarmee ze niet zo goed raad wisten. Het was ooit de bedoeling om er een soort jazzclub van te maken, met een podium en een bar. Maar door miscommunicatie tijdens de bouw werd die bar meer een balie en was het een beetje een saaie ruimte geworden, die gewoon werd gebruikt als een schoollokaal. Daar wilden ze heel graag wat meer leven in brengen.”
Doelstellingen
“We zijn begonnen met het formuleren van de doelstellingen. Wat wilden we bereiken en waarom? De primaire doelstelling was het in de spotlights zetten van de studenten. Het conservatorium is best een klein en besloten wereldje, de studenten komen tijdens hun opleiding heel weinig in aanraking met hun toekomstige publiek. Dus is het best een heel goed idee dat ze zich tijdens hun studie al een beetje kunnen laten zien. We zijn begonnen met een open call, in de trant van: ‘Hey, lijkt het je leuk om in je eentje of met een groep iets neer te zetten? Voel je vrij en geef je op!’ Dat werd meteen heel goed ontvangen, beter dan we in eerste instantie hadden verwacht. Er meldden zich veel mensen aan, met diverse instrumenten en stijlen, dat ging van jazz ensembles tot meer akoestische dingen.
De tweede doelstelling was dat we de studenten wilden verbinden aan een specifiek professioneel publiek, bestaande uit docenten van andere opleidingen en mensen uit de podium- en muziekindustrie. Uiteindelijk hebben we dat een beetje losgelaten en er een event van gemaakt dat voor iedereen toegankelijk was. Daardoor konden ook studenten van het conservatorium komen kijken, die toevallig langs liepen. Want het was op een gewone schooldag.”

Op de kaart
“Ik denk dat iedereen stiekem een beetje verrast was door hoe goed het ging en hoeveel publiek we hebben gegenereerd. Vanuit CrossWise begreep ik dat er wel vaker met open calls was gewerkt om dingen neer te zetten. En daar bleek telkens dat het de grootste uitdaging was om publiek te krijgen. Want vanuit SPOT en in dit geval het conservatorium heb je natuurlijk genoeg mogelijkheden om artiesten op het podium te krijgen, maar het publiek moet toch echt zelf komen naar een netwerkevent.
Ik ben er best een beetje trots op dat we Talents of Tomorrow op deze manier op de kaart hebben gezet. Een nieuwe groep CrossWisers heeft zich over de volgende editie gebogen. Ik ben bij dat evenement The Sound of Connection geweest, wat heel tof was om te zien. Ze hebben goed doorgebouwd op het concept wat wij hebben opgezet, en er een volledig eigen draai aan gegeven!
Passie
“Ik heb gedurende mijn opleiding veel meer stage gelopen dan nodig was, ook bij festivals waar de school nog geen banden mee had, zoals bijvoorbeeld Grasnapolsky. Ik heb daar zelf contact mee opgenomen en er vervolgens voor gezorgd dat ook andere studenten daar een stage konden doen. Ik vind het superjammer dat dat festival dit jaar niet doorgaat.
Bij bijna alle stages die ik heb gelopen is het gebeurd dat ik het jaar daarop weer benaderd werd. Zo heb ik inmiddels gewerkt bij het Bevrijdingsfestival, Noorderzon, het Jonge Harten Theater Festival en ESNS (Eurosonic Noorderslag). Hier in Groningen heb ik dus al een lekker netwerk opgebouwd; ik ben zo’n beetje betrokken bij alle culturele evenementen die hier gaande zijn. Op de lange termijn zou ik misschien ook wel bij de grotere organisaties willen werken, bij de MOJO’s van de wereld, zeg maar.
Ik weet in elk geval zeker dat ik in deze branche wil blijven, omdat het voortkomt uit een bepaalde passie. Misschien is die passie ontstaan doordat mijn ouders me van jongs af aan hebben meegenomen naar festivals als Noorderzon en Into The Great Wide Open. Ik vind het gewoon een superleuke wereld om in te werken. En ik denk dat ik inmiddels ook wel kan zeggen dat ik er best een beetje goed in ben. Het kan namelijk nogal chaotisch zijn in een evenement en dan is het fijn als iemand een soort van koel kan blijven.”

Interview: Yvon van Apeldoorn
Foto’s: Alwin van Wijngaarden
Omslagfoto: eigen foto Jip Ziermans