Inzichten en prototypes van de Metavenues bijeenkomst
#EnglishBelow
Begin oktober hielden we een tweedaagse bijeenkomst met de partners van Project Metavenues, voortbouwend op de brainstormsessies van afgelopen voorjaar.
Tijdens deze voorjaarssessies spraken we afzonderlijk met professionals uit de scene, artiesten en het publiek, wat leidde tot twee centrale vragen:
- Is het mogelijk of noodzakelijk om een platform of leercentrum te creëren dat podiumprofessionals, artiesten en het publiek in staat stelt om nieuwe technologieën in de podiumkunsten te ontdekken, ermee te experimenteren, er kennis over te delen en van elkaar te leren? Deze organisatie zou samenwerkingen kunnen coördineren waarbij podia dienen als experimentele laboratoria voor het testen van innovatieve materialen in voortdurende co-creatie met artiesten.
- Zou de waarde van immersieve technologieën en de metaverse moeten liggen in het aanbieden van virtuele voorstellingen, of in andere diensten waarvoor het publiek bereid zou kunnen zijn te betalen, zoals pre- en post-show ervaringen, exclusieve previews, of masterclasses met artiesten?
Op 2 en 3 oktober hebben we actief aan deze vragen gewerkt. De eerste dag werd geopend door Jos Feijen, directeur van De Effenaar in Eindhoven, die een presentatie gaf over hun transitie van een stand-alone live locatie naar een live locatie gecombineerd met het gebruik en de toepassing van immersieve technologieën. Zijn presentatie benadrukte dat er veel geëxperimenteerd wordt, maar dat een definitief concept nog niet beschikbaar is. Deze inzichten vormden een waardevolle basis voor verdere discussies en brainstormsessies.
Aan het einde van de eerste dag was er brede steun voor het idee van een platform voor verdere experimenten door artiesten en professionals uit de zaal. Zo’n platform zou het best omschreven kunnen worden als een ‘living lab’, deels live en deels in de metaverse, met mogelijkheden om te leren, te oefenen, masterclasses te volgen en te netwerken.
De tweede dag begon met Maud Clavier, voormalig Managing Director van VRrOOm, een pionier in het organiseren van sociale evenementen en shows in virtual reality-omgevingen. Zij deelde openlijk haar inzichten en ervaringen over de kansen en uitdagingen bij het ontwikkelen van digitale shows en evenementen, wat leidde tot diepgaande vragen van de deelnemers.
De deelnemers gingen vervolgens in groepen uiteen om potentiële bedrijfsmodellen te verkennen. Er kwamen veel hybride voorstellen naar voren, waarbij zowel live als digitale elementen werden gebruikt, zoals het gebruik van ruimtelijke audio en het aanbieden van VR-ervaringen voor live shows voor mensen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn.
Samengevat waren dit twee zeer inspirerende dagen. De uitkomsten worden meegenomen naar de volgende fase, waarin we twee prototypes zullen testen als antwoord op de geformuleerde vragen.
In early October, we held a two-day meeting with the partners of Project Metavenues, building on the brainstorming sessions from last spring.
During these spring sessions, we spoke separately with venue professionals, artists, and the public, which led to two central questions:
- Is it possible or necessary to create a platform or learning centre that enables venue professionals, artists, and the public to discover, experiment with, share knowledge about, and learn from each other regarding new technologies in the performing arts? This organization could coordinate collaborations where venues serve as experimental laboratories for testing innovative materials in continuous co-creation with artists.
- Should the value of immersive technologies and the metaverse lie in offering virtual shows, or in other services that the public might be willing to pay for, such as pre- and post-show experiences, exclusive previews, or masterclasses with artists?
On October 2nd and 3rd, we actively worked on these questions. The first day was opened by Jos Feijen, Director of De Effenaar in Eindhoven, who gave a presentation on their transition from a stand-alone live venue to a live venue combined with the use and application of immersive technologies. His presentation highlighted that while much experimentation is happening, a definitive concept is not yet available. These insights provided a valuable foundation for further discussions and brainstorming sessions.
At the end of the first day, there was widespread support for the idea of a platform for further experimentation by artists and venue professionals. Such a platform could best be described as a ‘living lab’, partially live and partially in the metaverse, with opportunities for learning, practising, masterclasses, and networking.
The second day began with Maud Clavier, former Managing Director of VRrOOm, a pioneer in organizing social events and shows in virtual reality environments. She openly shared her insights and experiences regarding the opportunities and challenges in developing digital shows and events, which prompted deep questions from the participants.
Participants then broke into groups to explore potential business models. Many hybrid proposals emerged, utilizing both live and digital elements, such as the use of spatial audio and providing VR experiences for live shows for people who cannot be physically present.
In summary, these were two very inspiring days. The outcomes will be carried forward to the next phase, where we will test two prototypes in response to the questions formulated.