Mooie projecten afgerond: tijd voor vakantie!
Na een druk tweede semester kunnen we terugkijken op een fantastisch jaar vol met inspirerende CrossWise activiteiten. Eerder deelden we al updates over de projecten huisvestiging CrossWise, Immersive Tour, How to Fringe, Sensoring-project, Talents of Tomorrow en de vakopleidingen. Maar ook onderstaande projecten willen we je niet onthouden.
CrossWise als leergemeenschap
Studenten van de Rijksuniversiteit Groningen (Cultural Entrepreneurship) onderzochten hoe CrossWise zich als leergemeenschap kan ontwikkelen en wat de rol van de RUG hierin kan zijn. Hun rapport beschrijft CrossWise als een broedplaats waar professionals samenwerken, leerlingen opbloeien en verschillende culturele perspectieven samenkomen. voor samenwerking, groei en culturele diversiteit, en geeft inzichten in kernwaarden, strategische doelen, sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen, opties en keuzes en samenwerking met de RUG.
De Oosterpoort als Urban Mine: Studenten maken volledig model van De Oosterpoort voor duurzaam hergebruik
De afgelopen jaren hebben studenten diverse modellen van De Oosterpoort gemaakt. Deze gegevens zijn nu samengevoegd tot een compleet model dat door Facilitaire Zaken wordt gebruikt om materialen bij nieuwbouw te hergebruiken. Studenten van de minor Built Digital hebben vanuit het BIM-model een facility model ontwikkeld om het gebruik van De Oosterpoort de komende jaren zo efficiënt mogelijk te maken voor SPOT Groningen. Ze gebruikten tools zoals OPENSPACE en DALUX om de data toegankelijk te maken voor de facilitaire dienst van De Oosterpoort.
Man versus Machine: Studenten testen AI-marketing voor Rockit Festival
Wie maakt betere content voor online marketing: een menselijke marketeer of een AI? Studenten van de minor Music Business namen de proef op de som voor het Rockit Festival. Ze ontwikkelden AI-tools en organiseerden een wedstrijd tussen de door hen getrainde AI en een ervaren marketeer. Het resultaat? De AI creëerde aantrekkelijke en uitnodigende content, maar de door mensen geschreven teksten kwamen betrouwbaarder en authentieker over. Met deze inzichten verfijnden de studenten hun AI-tools, op zoek naar de perfecte balans tussen betrokkenheid en authenticiteit.
Studenten organiseren succesvol evenement ‘Let’s Play’ voor NNO
Op 8 juli 2024 vond op het Winkler Prins in Veendam het evenement ‘Let’s Play’ plaats, waar sport en klassieke muziek samenkwamen. Dit nieuwe concept, dat ook op andere scholen uitgevoerd kan worden, werd mede georganiseerd door studenten van de opleiding evenementenorganisatie van Noorderpoort. De leerlingen genoten van diverse workshops en sloten de dag af met een eindconcert van het schoolorkest. Mede dankzij de inzet van de studenten werd het evenement een groot succes!
Studenten ontwikkelen educatief spel voor NNO’s Zwermconcerten
Studenten van Creative Media & Game Technologies hebben een interactief educatief spel ontworpen voor leerlingen van de bovenbouw en het praktijkonderwijs. Dit spel, bedoeld als reflectie-les na een bezoek aan de Zwermconcerten van het NNO, werd met veel enthousiasme en plezier ontwikkeld. Het prototype biedt een leuke en leerzame manier om de concertervaring te verdiepen.
Studenten verbeteren bezoekerservaring De Oosterpoort
Hoe kan de bezoekerservaring van De Oosterpoort beter? Studenten van de School voor Gastvrijheid (Noorderpoort) gingen hiermee aan de slag in een module Design Thinking. Na een bezoek aan een concert van Kraantje Pappie en gesprekken met SPOT-professionals, kwamen ze met bruikbare suggesties voor verbetering. Deze aanbevelingen worden ook meegenomen in de plannen voor De Nieuwe Poort.
Tot slot hebben we ook 2 doorontwikkelingen gehad:
Studenten van Creative Business van NHL Stenden Hogeschool hebben hun door AI gemaakte video’s van De Nieuwe Poort verbeterd aan de hand van de wensen van SPOT. Ze geven daarmee een goed beeld van hoe SPOT de nieuwe zalen voor zich ziet!
Studenten van de opleiding Creative Media en Game Technologies hadden eerder een 3D model van De Nieuwe Poort gemaakt. In hun afstudeeropdracht hebben ze op verzoek van SPOT een 3D model van De Oosterpoort gemaakt, als planningstool voor inrichting van feesten en festivals. Dit levert een heel mooi prototype op dat inzicht geeft in hoe zo’n tool de communicatie intern, maar ook naar artiesten en zakelijke klanten toe kan verbeteren.
Deze diverse projecten laten zien hoe studenten actief bijdragen aan de innovatie en verbetering van culturele en educatieve instellingen in Groningen. Op naar nog meer inspirerende projecten, maar nu eerst een fijne zomer gewenst!