Data-verzameling De Oosterpoort
Hoe kunnen we door dataverzameling inzicht krijgen in publieksstromen in De Oosterpoort? En hoe krijgen we inzicht in wat er hoe lang in onze opslagruimte staat? SPOT zet zich in voor een innovatieve bedrijfsvoering, door beter inzicht te krijgen in de processen en gegevensstromen. Dit project, uitgevoerd door 40 studenten van het Alfa-college, richt zich op de real-time monitoring en analyse van bezoekersgedrag, wachttijden en ruimtegebruik. Het doel? Een efficiëntere en klantgerichte organisatie die continu verbetert.
Vier doelen
Het project is opgesplitst in 4 hoofddoelen. Het eerste doel is inzicht krijgen in het aantal bezoekers dat zich bij de bar bevindt en hoe lang elke bestelling/wachttijd duurt. Dit biedt waardevolle informatie om wachtrijen te beheersen en de klantervaring in De Oosterpoort te verbeteren.
Daarnaast willen we door real-time monitoren meer te weten komen over de routes die bezoekers nemen naar bijvoorbeeld de garderobe of lockers. Dit levert data op waarmee SPOT kan inspelen op bezoekersstromen en eventuele opstoppingen kan vermijden.
Een ander doel vanuit SPOT is het verbeteren van de inzameling van herbruikbare hardcups. Met de ontwikkeling van een robotkar wordt onderzocht hoe deze cups aan het eind van een evenement efficiënt ingezameld en naar de keuken gebracht kunnen worden.
Door het ruimtegebrek in De Oosterpoort is het essentieel om overzicht te houden van de beschikbare opslagruimte. Een real-time meetinstrument kan helpen te bepalen wanneer de opslag vol is, inclusief inzicht in de inhoud.
Dit innovatieve project biedt niet alleen unieke leerervaringen voor studenten en cultuurprofessionals, maar biedt ook waardevolle inzichten voor poppodia in Nederland. Het resultaat is een betere aansluiting op de behoeften van bezoekers, verbeterde operationele efficiëntie en een slimmere inzet van ruimte en resources.