Hoe kan AI het leven van een marketeer makkelijker maken?
Met de release van ChatGPT in november 2022 is Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie) nu echt doorgedrongen in de publieke mindset. ChatGPT is het snelst geadopteerde digitale product dat ooit is uitgebracht: het bereikte de mijlpaal van 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers al twee maanden na de releasedatum. Een record dat eerder in handen was van TikTok na 9 maanden.
Het domein van AI is ongelooflijk breed, met veel gebruikssituaties. Eén van de meest voor de hand liggende toepassingen voor de muziekindustrie is marketing. Op welke manieren kan AI worden ingezet voor contentmarketingstrategieën binnen de muzieksector? Dit project zal zich specifiek richten op hoe AI kan helpen bij de marketinginspanningen voor het muziekfestival ‘Rockit’. Bij Rockit programmeert SPOT Groningen in samenwerking met North Sea Jazz een mix van progressieve jazz met crossovers naar experimentele pop, alternative music en hedendaags gecomponeerde muziek.
Het doel van het project is om een beter begrip te creëren van hoe AI de drie fasen van contentmarketing voor professionals in de muziekindustrie zal beïnvloeden: strategie, creatie en implementatie.
Werkwijze
De studenten hebben in 3 groepen gewerkt aan verschillende opdrachten, naast de vraag van SPOT waren er ook vragen van ESNS en 3S Music Management. De studenten ontmoetten elkaar en hun opdrachtgevers in De Oosterpoort voor een aantal sessies (6) in het proces van design thinking. Algemene sessies waren een speeddatesessie en een CrossWise intro. Vervolgens presenteerden de studenten de uitkomsten van hun onderzoek, deden ze voorstellen voor prototypes, waarbij samen met de SPOT-professional een keuze werd gemaakt, presenteerden ze hun prototype voor feedback en presenteerden ze tenslotte hun aangepaste eindprototype. Een aantal sessies vonden via Teams plaats.
Met feedback en inbreng van de SPOT-professional hebben de studenten hun eerste prototype: een visuele website die de mogelijkheden voor gebruik liet zien kunnen ombouwen tot een werkende Creative Content Assistent en een prototype van een Content Strategy Assistent (nog niet werkend). Ook is er een handleiding voor gebruik van de Creative Content Assistent aangeleverd.
Uitkomsten en leerpunten
- De Creative Content Assistent is een waardevol instrument voor SPOT, het betekent de eerste vorm van implementatie van AI binnen de afdeling Marketing en SPOT en een hele goede input voor een vervolgopdracht.
- Het onderzoek heeft daarnaast veel kennis over de huidige stand van zaken van AI en over hoe je AI kunt implementeren opgeleverd.
- Voor de studenten (uit Leeuwarden) was het soms makkelijker om via Teams af te spreken, er moet een duidelijke meerwaarde zijn om in De Oosterpoort af te spreken.