Mens & Machine
De wereld van kunstmatige intelligentie (AI) biedt talloze mogelijkheden, waaronder in de muziekindustrie. Een veelbelovende toepassing ligt in de marketing. Studenten onderzochten afgelopen jaar hoe zogeheten Large Language Models (LLM’s) gebruikt kunnen worden in marketing. Hoewel de resultaten veelbelovend zijn, staat AI nog in de kinderschoenen als het gaat om dagelijkse inzet door muziekmarketeers.
In dit project richten studenten van NHL Stenden zich op de promotie van live concerten en de rol die AI daarin kan spelen. Of het nu gaat om een poppodium of festival, het doel is duidelijk: kaartjes verkopen zodra een show is geboekt. Vanaf dat moment tot aan het moment dat de deuren sluiten, draait alles om effectieve promotie.
Waar kan AI helpen?
- Het internet scannen op nieuwswaardige items over een artiest.
- Perskits organiseren en verspreiden.
- Social mediaberichten strategisch plannen.
Dit project onderzoekt hoe AI deze processen kan verbeteren. Samen met SPOT wordt een marketingtijdlijn opgesteld voor de promotie van een artiest en worden interventies bepaald die met AI kunnen worden geoptimaliseerd. Er wordt gekeken naar hoe professionals AI al toepassen en bijgedragen aan het verfijnen van hun strategieën.