Music Datamanagement 3
De afgelopen tien jaar heeft SPOT zich enorm ontwikkeld op het gebied van datagedreven management, met name wat betreft de kaartverkoop van de shows. Maar een programmeur kan niet altijd vertrouwen op data. Soms verrast de kaartverkoop zowel de programmeur als de marketeer, positief of negatief. Hoe komt dat? Welke parameters beïnvloeden het gedrag van (potentiële) bezoekers, hoe verzamelen we die data en hoe zetten we deze informatie effectief in?
In het project Music Management 3 bouwden studenten van de minor Music Business (NHL Stenden) verder op het fundament dat gelegd is in het project Music Datamanagement 2 (najaar 2022). Het ontwikkelde prototype werd getest, aangescherpt en aangevuld in samenwerking met de programmeur en marketeer van SPOT.
Werkwijze
De studenten hebben in 3 groepen gewerkt aan 3 verschillende vraagstukken. Eén van de groepen boog zich bij SPOT over de vraag ‘De over- of onder-verkochte live show: hoe kunnen we de verkoop van tickets beter voorspellen en evalueren?’ Bij Eurosonic Noorderslag ging een groep studenten aan de slag met het centrale thema ‘Duurzaamheid onder Exchange Festivals: hoe kan het algemene landschap van festivals in Europa op het gebied van duurzaamheid worden verbeterd?’ En voor de studenten bij 3S Music was de vraag: ‘Databeheer voor artiesten: hoe kunnen gegevens gebruikt worden om beslissingen te nemen voor de ontwikkeling van artiesten?’ Na een gezamenlijke kick-off is elke groep verder gegaan met de eigen vraag, waarbij er 2 momenten waren ingepland voor gezamenlijke presentaties en het verder uitwerken van de opdracht in samenwerking met de professionals. Op 12 juni zijn de resultaten gepresenteerd aan SPOT-professionals.
Bij het uitwerken van de SPOT-vraag is gaandeweg gekozen voor een smallere focus: live Indierock concerten. Daarbij werd een nieuwe stakeholderanalyse gemaakt, die leidde tot andere categorieën en vragen dan de vorige groep die zich met datamanagement bezig hield (najaar 2022). Daarom werd door de studenten in dit project een nieuwe tool ontwikkeld.
Uitkomsten en leerpunten
- De door de studenten ontwikkelde tool geeft een beeld van wanneer het loont een artiest te boeken. Om de tool in de praktijk in te kunnen zetten, moet hij nog verder worden geconcretiseerd en uitgewerkt.
- De studenten deden een aantal praktische aanbevelingen, zoals de ontwikkeling van een hotel- & concert-arrangement, studentenkorting en een concert-forum.
- De studenten kozen voor een smallere focus, wat leidde tot een nieuwe tool. Daardoor is er niet verder gewerkt aan de eerder ontwikkelde tool.