Music datamanagement 1
Data gedreven management is een belangrijke ontwikkeling in de live muziek industrie. SPOT heeft zich hierin de afgelopen jaren enorm ontwikkeld, met name op het gebied van de kaartverkoop. Maar ook op het gebied van programmering liggen kansen. Hoe kunnen data uit diverse bronnen gekoppeld worden om te voorspellen welke artiesten het komende jaar een trend zullen zetten? En vertellen de data ook iets over de verwachte samenstelling van het publiek?
Dit project was de eerste in een reeks waarin we de komende jaren de mogelijkheden van data gedreven management verder willen onderzoeken.
Werkwijze
De studenten deden in twee groepen onderzoek naar de factoren die mogelijk van invloed zijn op de kaartverkoop van een liveshow. Daarbij keken ze naar drie databronnen: de artiest en artiestenplatforms (data via sociale media, zoals het aantal volgers, likes en reacties), recordings (data over verkoop en streams) en live shows (data over kaartverkoop op andere plaatsen).
Op basis van al deze gegevens hebben de studenten een prototype gebouwd van een model waarmee de data verzameld, gecombineerd en gewogen kan worden. Daardoor wordt inzichtelijk wat de verwachte invloed is van deze data op de kaartverkoop voor een show.
Uitkomsten en leerpunten
- Het ontwikkelde prototype biedt een mooi startpunt voor verder onderzoek.
- Voor de studenten was het inspirerend en leerzaam om samen te werken met professionals van SPOT aan een vraag uit de praktijk.
- Gedurende het onderzoek bleek dat bepaalde data die van belang is voor de betrouwbaarheid van het model, niet vrij beschikbaar is. Dat geldt bijvoorbeeld voor data over kaartverkoop van live shows.
Foto: Niels Knelis