Music datamanagement 2
De afgelopen tien jaar heeft SPOT zich enorm ontwikkeld op het gebied van datagedreven management, met name wat betreft de kaartverkoop van de shows. Maar een programmeur kan niet altijd vertrouwen op data. Soms verrast de kaartverkoop zowel de programmeur als de marketeer, positief of negatief. Hoe komt dat? Welke parameters beïnvloeden het gedrag van (potentiële) bezoekers, hoe verzamelen we die data en hoe zetten we deze informatie effectief in?
In dit project brachten studenten de factoren in kaart die de kaartverkoop voor een voorstelling beïnvloeden, met als doel betere voorspellingen te kunnen doen en goed te kunnen sturen op bezoekersaantallen. Ze werkten hiervoor samen met de afdelingen Programmering en Marketing van SPOT.
Werkwijze
De studenten deden onderzoek naar de factoren die mogelijk van invloed zijn op de kaartverkoop van een liveshow. Daarbij interviewden ze diverse partijen in het veld, waaronder programmeurs van andere podia. Op basis van de research ontwikkelden ze diverse prototypes, die werden gepitcht voor professionals van SPOT. De twee beste ideeën werden gecombineerd tot één model, dat in verschillende fases is getest door diverse gebruikers.
Uiteindelijk leidde dit tot The Check Sheet: een prototype in Excel, waarbij zowel de programmeur als de marketeer diverse data invult over een show, waarna het algoritme indicaties geeft van mogelijke oorzaken van verschillen tussen verwachting en realiteit aangaande de kaartverkoop. Een document dat input biedt voor een gerichte evaluatie met de diverse betrokken afdelingen en op termijn bijsturing van werkprocessen.
Uitkomsten en leerpunten
- Er ligt een heel mooi basisprototype klaar om ingevuld te worden door een marketeer en programmeur.
- Omdat de factoren die de kaartverkoop beïnvloeden constant veranderen en hun impact op de kaartverkoop ook, is het belangrijk om het instrument up-to-date te houden en oog te houden voor nieuwe factoren.
- Het instrument kan gebruikt worden om het ‘onderbuikgevoel’ in de organisatie te bespreken en de beslissing van de programmeur en marketeer te onderbouwen. Hoe mooi zou het zijn als het ook gebruikt kan worden als een voorspellend instrument?
- Het kost tijd om het model in te vullen en Excel leent zich makkelijk voor het maken van fouten: hoe kan het gebruikersvriendelijk gemaakt worden? Een mooie vervolgvraag.
Foto’s projectpresentatie: Niels Knelis
Foto Chef’Special: Jasper Bolderdijk