Virtuele Artiest
Hoe zullen artiesten in de toekomst optreden? Wat zijn de nieuwe mogelijkheden en welke technologieën worden gebruikt? Hoe zal het publiek concerten ervaren, virtueel, hybride of zelfs anders gepersonaliseerd voor iedereen? En wat is de rol van podia in deze toekomst?
Digitale en hybride ruimtes
De Japanse virtuele superster Hatsune Miku verkoopt met gemak gehele stadions uit, Travis Scott gaf een optreden in de videogame Fortnite en de holografische Abba-bandleden touren nog vol energie de wereld rond. Popartiesten begeven zich steeds meer in de digitale en hybride ruimtes. Dat opent veel nieuwe mogelijkheden voor artiesten, omdat de krachtige elementen van zowel live concerten als digitale omgevingen gecombineerd kunnen worden.
Live-gevoel
De concrete vraag voor dit project is om een virtuele artiest te bouwen die een nummer kan uitvoeren voor een echt live en virtueel publiek. Daarmee wordt duidelijk hoe zo’n optreden eruit gaat zien, wat de mogelijkheden en obstakels zijn, wat daarvoor nodig is en vooral wat de impact is. We zijn vooral geïnteresseerd in hoe je een “live” gevoel kunt creëren met het prototype.
English
How will artists perform in the future? What new possibilities will emerge, and which technologies will be used? How will audiences experience concerts — virtually, in hybrid form, or even fully personalized for each individual? And what role will venues play in this future?
Digital and hybrid spaces
The Japanese virtual superstar Hatsune Miku easily sells out entire stadiums, Travis Scott performed inside the video game Fortnite, and the holographic members of ABBA are still energetically touring the world. Pop artists are increasingly moving into digital and hybrid spaces. This opens up many new possibilities, as it allows the powerful elements of both live concerts and digital environments to be combined.
Live feeling
The specific goal of this project is to create a virtual artist capable of performing a song for both a real live and virtual audience. This will help us understand what such a performance could look like, what the possibilities and challenges are, what is required, and most importantly, what the impact could be. We are especially interested in how to create a live feeling with the prototype.
Fotograaf: Niels Knelis