Wachtrijmanagement
Vanwege wachtrijproblematiek in De Oosterpoort wil SPOT graag een uitgebreid inzicht in de specifieke wachtrijprocessen binnen onze organisatie. Hoe kunnen we deze processen in real-time monitoren en systematisch verminderen? Dit levert aanzienlijke voordelen op voor de gasttevredenheid, efficiënte personeelsbezetting en omzetgroei. Bovendien is SPOT op zoek naar een dieper inzicht in wachtrijmanagementmethoden over de hele wereld en hun toepasbaarheid op SPOT. SPOT wil zichzelf vertrouwd maken met best practices in de eigen en aanverwante industrieën en een duidelijk beeld krijgen van mogelijke volgende stappen en potentiële samenwerkingspartners, met name in de onderwijssector. Daarbij horen ook de nieuwste technologische ontwikkelingen die SPOT kunnen ondersteunen, zoals sensortechnologie (bijv. publiekstellers) en bijbehorende applicaties en softwaresystemen.
Aan het einde van het project verwacht SPOT een uitgebreid inzicht te hebben gekregen in de specifieke wachtrijprocessen binnen onze organisatie. Er is ontdekt hoe SPOT deze processen in real-time kan monitoren en systematisch kan reduceren, wat significante voordelen oplevert voor gasttevredenheid, efficiënte personeelsbezetting en omzetgroei.
Specifieke vraag is om een uitgebreid advies om de wachtrij voor de garderobe tijdens Noorderslag 2024 aanzienlijk te verminderen ten opzichte van voorgaande jaren, evenals een effectieve evaluatiemethode voor dit proces.
Werkwijze
In dit project hebben 2 groepen aan dezelfde opdracht gewerkt, om zo te zorgen voor een grote en diverse output. Beide groepen zijn in september ontvangen in De Oosterpoort, waar ze informatie kregen over de probleemstelling, het project en het gebouw (tijdens een rondleiding). Beide groepen hebben nog een paar in De Oosterpoort meegekeken tijdens een event. Aan de hand van de door hun geconstateerde problemen hebben de groepen een plan gemaakt met adviezen, zoals wegwijzing op de vloer naar de lockers, het moderniseren van de lockers, het vergroten van de touchscreen, een handleiding bij de touchscreen of een helpdesk, de service-medewerkers meer opvallende kleding geven.
Uitkomsten en leerpunten
- De samenwerking met de studenten was leuk en goed. Ze hadden een leuke energie en vonden het erg leuk om voor SPOT een onderzoek te doen. Ze zijn ook erg benieuwd welke voorstellen we uiteindelijk gaan implementeren.
- De plannen met adviezen hebben uitkomsten waar we mee aan de slag willen en waar we partners bij gaan zoeken om het uit te voeren.
- Helaas waren de plannen niet op tijd beschikbaar om tijdens Noorderslag te gebruiken.
Fotograaf ESNS: Jorn Baars