The Future of Music Experience
Hoe kan nieuwe technologie worden toegepast om de ervaring van live opgenomen (klassieke) muziek te verbeteren? Hoe kan interactiviteit helpen om een grotere of jongere doelgroep muziek te laten waarderen? In dit project gebruikten we multichannel opnames en gingen we op zoek naar het creëren van een extra ervaring. De studenten hielden zich bezig met conceptvorming en de ontwikkeling van prototypes. Daarbij lag de focus op twee concrete vragen:
- Hoe kunnen we de ervaring die we creëren met een live optreden delen met een groter publiek?
- Hoe kunnen we de impact van een live performance evenaren, overtreffen of optimaliseren met digitale technologie?
De studenten hebben gewerkt met de geluidsopnames van het concert van Holland Baroque tijdens de serie De Salon van SPOT Groningen, opgenomen door Polyhymnia.
Werkwijze
Na een kick-off met alle aanwezigen zijn bij SPOT twee (online-) sessies georganiseerd samen met een extern deskundige. De studenten kozen ervoor een game te maken, waarbij de multichannel opnames op een speelse manier bij een nieuw/jonger publiek onder de aandacht zouden komen. Zij hebben eerst samen een verhaal bedacht en daaromheen een wereld gecreëerd. In daaropvolgende sessies zagen we dat deze wereld steeds verder uitgewerkt werd in (een concept van) een game. Een tiental SPOT-medewerkers heeft het prototype getest en de feedback is verwerkt in de eindversie die de studenten op 12 juni gepresenteerd en opgeleverd hebben.
Uitkomsten en leerpunten
- Concrete opbrengst is The Forgotten Allegrezza Game, met daarbij een trailer en een playthrough video.
- De samenstelling van de studentengroep (internationale studenten met elk een eigen expertiseveld) en de voor hen uitdagende onderzoeksvraag leidde tot een hele enthousiaste, betrokken en leergierige houding van de studenten.
- De betrokkenheid van een externe deskundige tijdens de eerste twee sessies hielp de studenten enorm om ze bekend te maken met multichannel opnames en weergave.
- Tijdens de sessies was geen coach vanuit de opleiding aanwezig. Daardoor kregen de SPOT-medewerkers meer de taak van het geven van feedback, dan dat er sprake was van actieve co-creatie.
- De duur van het project was te kort om een volledige game te maken. De manier waarop de studenten dit hebben opgepakt en uitgewerkt, gaf wel een mooie verruimende blik op hoe de jongere generatie dit doet.