Mozart en de Toverfluit
Mozart was een man van uitersten. Hij componeerde muziek van de hoogste schoonheid, kon obsessief banaal zijn als je de vele brieven leest die hij in zijn leven heeft geschreven of als je het personage van Mozart in de film Amadeus moet geloven. De film maakt van de man een mens van vlees en bloed, weliswaar geniaal, maar met vreemde trekjes.
Die Zauberflöte is zijn laatste opera, een werk dat bol staat van de symboliek van met name de Vrijmetselarij.
Goddelijkheid bestrijdt het dierlijk instinct, wijsbegeerte knokt tegen het menselijk egoïsme, water bedwingt vuur,
alles passeert de revue in een verhaal waarbij op het eind het goede overwint; het doel van de ware vrijmetselaar die
gaat voor vrijheid, verdraagzaamheid en broederschap. Mozart had de uitersten in zich en misschien behield hij zo
zijn evenwicht. De première van Die Zauberflöte vond plaats op 30 september 1791, ruim twee maanden voor zijn
overlijden op 5 december van datzelfde jaar. Zijn muziek vond een groot publiek; de intellectueel herkende zich in de
verheven symboliek terwijl de arbeiders zijn thema’s floten op straat. Zwart naast wit, pop naast klassiek.
Ruim tweehonderd jaar na de première spreekt Mozarts muziek nog steeds tot de verbeelding en het past in onze
tijd dat zijn thema’s ook terugkeren in een andere vorm, met een andere beleving en in een andere stijl. Sopraan
Johannette Zomer bedacht een concept met jonge rappers en een meisjeskoor, in de enscenering zien we een grote
eik die staat voor de tempel van de goden uit de oorspronkelijke versie. Achterhaalde teksten zijn geschrapt en vervangen door iets nieuws, kortom,
een sprankelend nieuwe ToverfluitRAP die past bij het publiek van nu.
Wie iets dichter bij het origineel van dit stuk onverwoestbare operageschiedenis wil blijven,
mag de uitvoering van Opera Zuid op zondag 10 november niet missen.
En wie de film Amadeus nog een keer wil zien – met livemuziek van het Residentie Orkest – is 6 oktober welkom in De Oosterpoort.
Een rijke zomer ligt achter ons, met festivals, openluchtspelen, picknicken in het park. Met 25.000 naar Sting en Anouk in het Stadspark of met 150 naar De Onlanderij in Eelderwolde voor een slagwerkspektakel tijdens het Peter de Grote festival. Voor ieder wat wils, met hoge kwaliteit als uitgangspunt. Precies zoals Mozart het voor ogen had. Ik wens u een prachtig muziekseizoen,met herkenning en nieuwe indrukken die uw grenzen verleggen!
Yvonne van den Berg, programmeur
klassieke muziek en opera