Zaal Stadsschouwburg

Programmeurs team compleet

Nieuws

Met de komst van Yoram Ish-Hurwitz, Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen, Marcel Mandos, Anneke Jansen en Jantien Kurpershoek is het programmeursteam van SPOT Groningen weer op volle sterkte. Samen met popprogrammeurs Peter Sikkema en Joey Ruchtie zijn zij verantwoordelijk voor een kwalitatief en divers aanbod van ca. 650 voorstellingen, concerten en festivals in De Oosterpoort, de Stadsschouwburg, op andere podia in de stad en daarbuiten. Ish-Hurwitz, Van Beijeren Bergen en Henegouwen en Mandos vormen sinds een jaar het team klassiek. Jansen en Kurpershoek treden op 1 oktober aan als theaterprogrammeur en nemen daarmee het stokje over van Henk Kuiper, die dit voorjaar afzwaaide.

Een gevarieerd en bruisend theater- en muziekprogramma
Yoram Ish-Hurwitz en Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen geven samen invulling aan de programmering van klassieke muziek. Artistiek leider van het Noord Nederlands Orkest (NNO) Marcel Mandos schuift aan als sparringpartner. Vanuit de solide basis die door voorganger Yvonne van den Berg is gelegd, gaat dit trio op zoek naar nieuwe wegen en verbindingen met andere genres en disciplines. Met als doel om de klassieke muziek een toekomstbestendige plaats te geven binnen de programmering van SPOT. Anneke Jansen en Jantien Kurpershoek zijn per 1 oktober verantwoordelijk voor de theaterprogrammering van SPOT Groningen, onder andere in de Stadsschouwburg. Die varieert van toneel, cabaret en dans uit binnen- en buitenland, voor een divers publiek uit stad, ommeland en daarbuiten. Daarbij richt Jansen zich vooral op de landelijke en internationale programmering en legt Kurpershoek zich toe op de verbinding met de regio en de maatschappelijke context. Peter Sikkema en Joey Ruchtie zetten de programmering van popmuziek en festivals voort, die de afgelopen decennia explosief is gegroeid. Samen staat het team voor een gevarieerd en bruisend programma van hoge kwaliteit voor een divers publiek.

Een man in een zwart pak zit op een houten railing met een landschap op de achtergrond.

Yoram Ish-Hurwitz

Yoram Ish-Hurwitz (1968) is klassiek pianist, festivaldirecteur, programmeur en creatief producent. Hij studeerde piano bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en bij György Sándor aan de Juilliard School in New York waarna hij toetrad tot de solistenklas van Karl-Heinz Kämmerling in Hannover. Als pianist won hij verschillende prijzen en gaf hij solo- en kamermuziekconcerten in Europa en Amerika. Er verschenen acht solo-cd’s en hij werkte mee aan het debuutalbum van violist Noa Wildschut voor Warner Classics. Sinds 2010 is hij artistiek directeur van Oranjewoud Festival, dat in korte tijd uitgroeide tot een innovatief klassieke-muziekfestival van landelijke betekenis. Ish-Hurwitz is voorzitter van de Monitoringscommissie Muziekensembles & Koren bij de Raad voor Cultuur.

‘Hoewel ik ben geboren in Amsterdam en op diverse plekken in het binnen- en buitenland heb gewoond, ben ik sinds 1995 thuis in Noord-Nederland. Eerst in Groningen, later in Friesland. Ik voel mij enorm bevoorrecht bij SPOT te mogen meedenken en -beslissen over de manier waarop klassieke muziek de waardering kan houden die het verdient en de impuls krijgt die het nodig heeft.’

Een glimlachende man in een blauwe trui zit naast een groot raam met een gele muur op de achtergrond.

Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen

Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen studeerde piano en koordirectie aan het conservatorium in Groningen. Na zijn studie werd hij aangesteld als assistent-dirigent van het Groot Omroepkoor in Hilversum en werkte hij als gastdirigent met professionele ensembles zoals het Groot Omroepkoor, het Nederlands Kamerkoor, Bachkoor Holland en Capella Frisiae en werkte in deze hoedanigheid samen met dirigenten als Frans Brüggen, Phillippe Herreweghe, Hartmut Haenchen, Thierry Fisher, Reinbert de Leeuw, Paul Goodwin, Reinhard Goebel en vele anderen. Geert-Jan is dirigent van kamerkoor Dualis en Toonkunstkoor Bekker Groningen. Samen met collega Chris Fictoor is hij hoofddocent bij LEAD, Leiderschap Academie voor Dirigenten. Vanaf september 2015 is hij als docent verbonden aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en vanaf september 2016 als hoofdvakdocent koordirectie aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle. Vanaf 2004 werkt Geert-Jan in dienst van SPOT Groningen en sinds september 2020 als programmeur klassieke muziek.

Een persoon in witte blouse en blauwe broek wandelt door een smal, afgelegen steegje met bakstenen muren.

Marcel Mandos

Marcel Mandos studeerde hobo aan het conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Han de Vries en Bart Schneemann. Ook studeerde hij Muziekwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Hij remplaceerde als hoboïst bij diverse Nederlandse orkesten, zoals Residentie Orkest, Het Gelders Orkest en het Combattimento Consort Amsterdam. Sinds 2000 is hij werkzaam als Artistiek Leider/Programmeur van het NNO, dat vandaag de dag wordt erkend als een toporkest met een zeer innovatieve en onderscheidende programmering. Hij was medebedenker en directeur van het Time Shift Festival (2013), een festival waar Le Sacre van Strawinsky centraal stond en waar werd onderzocht of er nog in de kunst kon worden vernieuwd. Mandos geeft gastcolleges aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag en is commissielid van de Nederlandse Muziekprijs.

“Om samen met een gemêleerd creatief team vorm te geven aan één van de meest uitgesproken en onderscheidend programmerende instelling van Nederland is eervol en geeft energie.”

Een vrouw in een zwart-witte afbeelding zit op een bank naast een hond, omringd door bladeren.

Anneke Jansen

Anneke Jansen (1976) was de afgelopen jaren werkzaam als projectmanager, directeur, curator, bestuurslid en adviseur in diverse functies in de culturele sector. In 2006 was ze mede-oprichter van het Amsterdam Fringe Festival. Een festival dat zich ontwikkelde tot een belangrijk onafhankelijk platform voor internationaal cross-over theater, kleinkunst en dans. Na tien jaar Fringe maakte Jansen de overstap naar Asko|Schönberg, ensemble voor nieuwe muziek, waar zij aantrad als directeur. Bij SPOT kan Jansen zich weer richten op de artistieke inhoud en komen haar passies voor het programmeren van hoogstaande producties, verbinding, talentontwikkeling en innovatie samen.

 “SPOT Groningen staat voor hoogstaande programmering met een fijn, eigenzinnig randje. Artiesten komen er graag en het publiek is trouw én avontuurlijk ingesteld. Ik kijk graag over de grenzen van de disciplines heen en zoek naar de podiumkunsten van morgen. Ik zie uit naar een nog intensievere samenwerking met huisgezelschap Club Guy&Roni en het NNT, het uitbouwen van de programmering en het ontwikkelen van nieuwe programma’s en festivals met het team. Bovendien is het geen straf om te verhuizen naar het mooie Groningen en de mensen, de stad en het ommeland beter te leren kennen.”

Een glimlachende jonge vrouw met lang, golvend haar, gekleed in een zwarte blouse, poseert in een stijlvolle omgeving.

Jantien Kurpershoek

Jantien Kurpershoek (1991) noemt zichzelf een culturele veelvraat. Film, muziek, boeken en musea, maar vooral theater. Daarin komt alles samen. Kurpershoek woont sinds haar twaalfde in Groningen en voelt zich zeer verbonden aan de stad. Ze studeerde er Kunsten, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen en richtte samen met Nynke Stellingsma en Karin Noeken De Wijk De Wereld op, vanuit de behoefte aan een grotere diversiteit aan verhalen en bezoekers in de Stadsschouwburg. Bij De Wijk de Wereld is Kurpershoek werkzaam als dramaturg. De diversiteit van de stad wordt met De Wijk De Wereld inmiddels al vier jaar gevierd met bijzondere interdisciplinaire voorstellingen in de schouwburg en op locatie.

“Ik voel me thuis in de Stadsschouwburg. Ik ken het theater op m’n duimpje. In mijn studiejaren heb ik er in de horeca gewerkt en later verzorgde ik er inleidingen voorafgaand aan voorstellingen. Dankzij die bijbaan kon ik via de vrijkaartenregeling ongelooflijk veel voorstellingen zien. Ik maakte er gretig gebruik van en had veel bewondering voor de programmering van Henk. Dat ik het stokje nu samen met Anneke van hem mag overnemen vind ik geweldig. De Stadsschouwburg is een plek in de stad waar op de mooist mogelijke manier bij het leven wordt stil gestaan. Ik wil voorstellingen programmeren waarin het leven gevierd wordt, stadjers troost vinden, misschien een beetje in de war raken en zich vooral zullen verwonderen.”

Portret van een man met een krullend kapsel en bril, gekleed in een grijze trui, staand in een lichte omgeving.

Peter Sikkema

Peter Sikkema (1963) is sinds 1994 muziekprogrammeur van de organisatie die vandaag de dag SPOT Groningen heet. Daar droeg hij bij aan de transformatie van De Oosterpoort van traditioneel muziekcentrum naar een bruisend podium met een stevige reputatie op het gebied van popmuziek. Zijn bijdrage aan de muzieksector en aan de reputatie van Groningen als muziekstad werd in 2009 gewaardeerd met de Jans Cats Prijs en in 2010 met de Wessel Gansfortprijs. Sikkema is naast programmeur (mede)organisator van festivals als Rockit en Stadspark Live. Daarnaast is hij betrokken als festivalmanager bij ESNS en programmeur muziek bij Bevrijdingsfestival Groningen en Noorderzon.

Een man met een baard poseert in een ruimte met een gedeeltelijk onscherpe achtergrond.

Joey Ruchtie

Joey Ruchtie (1979) maakte zijn eerste stappen in de muziekindustrie als vrijwilliger bij Vera én als stagiair bij de afdeling ‘Pop & Jazz’ van De Oosterpoort. Na zijn studie Communicatie aan de Hanzehogeschool werd Groningen verruild voor Rotterdam, alwaar hij aan de slag ging als programmeur van poppodium Rotown en van festival Motel Mozaique. Tijdens zijn periode in de Maasstad behield Ruchtie een warme band met het noorden en bleef werkzaam als freelance programmeur van o.a. ESNS, Noorderzon en het Bevrijdingsfestival Groningen. In het voorjaar van 2014 keerde hij, samen met zijn jonge gezin, terug naar Groningen om het programmateam van SPOT Groningen te versterken.