Annelie
Verstilde instrumentale popmuziek
Wie weleens de Calm & Focused playlist op Spotify beluistert, heeft ongetwijfeld de muziek van pianiste Annelie voorbij horen komen. Haar spel is kalm, subtiel, minimalistisch, maar bezit tegelijk een onmiskenbare emotionele kracht. Zelf noemt Annelie – bekend als toetsenist voor Eefje de Visser – het verstilde, instrumentale popmuziek: door haar werk zo eenvoudig mogelijk te houden geeft ze luisteraars genoeg ruimte om hun eigen weg erin te kunnen vinden. Binnen de reacties die Annelie ontvangt van haar luisteraars heerst een overkoepelende ervaring: een bepaalde gemoedstoestand vinden om tot rust te komen.
Annelie’s debuut After Midnight kwam grotendeels tot stand uit flarden van bestaande liedjes. Op haar tweede langspeler Hertz werkt ze meer vanuit haar intuïtie. Het album is opgenomen in de gelijknamige zaal van TivoliVredenburg. Bijna iedere songtitel is afgeleid van een specifieke situatie waarin het nummer is ontstaan, waardoor Hertz een verzameling is geworden van vastgelegde momenten. Zo vormt het album een ontlading van alle lawaai in de wereld. En ook het lawaai tussen de oren. Sommige liedjes ontstonden bijna toevallig. 1900 kwam bijvoorbeeld tot Annelie toen ze een biografie over Claude Debussy las. Lost komt voort uit een situatie waarin er veel druk was, waarin Annelie toevlucht moest zoeken achter de piano voor de lange adem. Andere nummers draaien om het waarborgen van iets wat verloren dreigt te gaan. Annelie vangt het allemaal in haar prachtige verstilde pianosongs. Tijd om je ogen te sluiten en je mee te laten voeren in de prachtige, bijna meditatieve melodieën van deze ‘fluisterpianiste’.