Anoek Nuyens & Rebekka de Wit
De Zaak Shell
“Een groot, beladen onderwerp toegankelijk gemaakt” (de Volkskrant ★★★★★)
De laatste witte mannelijke neushoorn is uitgestorven. Bosbranden, overstromingen en hitterecords zijn aan de orde van de dag. Waarom zit er dan toch zo weinig schot in het oplossen van het klimaatprobleem?
Klimaatcrisis
In De zaak Shell zien we de belangrijkste hoofdrolspelers in het klimaatdebat in haarscherpe pleidooien uitleggen waarom ze doen wat ze doen: Shell, de consument, de overheid, de burger en een jonge generatie die zich zorgen maakt om hun toekomst. In vijf monologen zien we acteurs de verantwoordelijkheid steeds doorschuiven naar een andere partij. Zo laat De zaak Shell geraffineerd zien dat de klimaatcrisis uiteindelijk een verantwoordelijkheidscrisis is.
Aanleiding voor de voorstelling is de rechtszaak die Milieudefensie aanspande tegen Shell. Inzet van de zaak: Shell dwingen hun bedrijfsvoering radicaal te veranderen. Het verweer van Shell? Niet wij, maar de consument moet veranderen. Toch oordeelde de rechter dat bedrijven weldegelijk een verantwoordelijkheid hebben, maar kon daar geen juridische verplichting aan koppelen en legde de bal weer neer bij de politiek. En de politiek wijst op haar beurt weer naar de burger.
“Documentair theater van het allerhoogste niveau” – Scènes ★★★★★
“Een groot, beladen onderwerp toegankelijk gemaakt: De zaak Shell doet het.” – de Volkskrant ★★★★★
“Nuyens en De Wit maken haarfijn inzichtelijk hoe de klimaatcrisis op dit moment vooral een verantwoordelijkheidscrisis is.” – NRC ★★★★★
“De zaak Shell is een belangrijke voorstelling die door iedereen gezien moet worden, al is het maar om een beetje hoop te houden of te krijgen.” – Theaterkrant, keuze van de criticus
Concept, tekst & spel Anoek Nuyens en Rebekka de Wit | eindregie Erik Whien | spel Musia Mwankumi, Janneke Remmers, Jaap Spijkers, Margo Verhoeven | dramaturgie en tekstbijdrage Freek Vielen | scenografie en lichtontwerp Wikke en Marloes | advies lichtontwerp Axel Dikkers | geluidsontwerp Christiaan Verbeek | kostuum Fransje Christiaans | marketing Leonie Poot & Dieke van der Spek | oorspronkelijke producenten Frascati Producties & De Nwe Tijd | scènefoto’s Karin Jonkers / Sanne Peper | met steun van BlockbusterFonds, Lira Fonds, Cultuurfonds, Fonds Podiumkunsten | met dank aan Bruidsmode outlet