Sopraan Deborah Cachet zittend op houten stoel. Ze steunt met beide armen op de leuning, haar rechterarm ondersteunt haar hoofd. Ze kijkt in de camera

B’Rock Orchestra

Bach Dialogues

B’Rock Orchestra

Bach Dialogues

  • Zaterdag 12 oktober 2024
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Saturday 12 october 2024
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Bach door een van de beste barokensembles van dit moment

Swirling interpretations of music from the seventeenth and eighteenth centuries

België is niet alleen het land van het lekkerste bier ter wereld, er wordt ook fantastische klassieke muziek gemaakt. Bijvoorbeeld door het uit Gent afkomstige B’Rock Orchestra, dat zich met wervelende interpretaties van muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw internationaal op de kaart heeft gezet. Tijdens dit prachtige Bach-programma worden ze vergezeld door de excellente Canadese bas-bariton Jonathon Adams en de internationaal geprezen sopraan Deborah Cachet.

Bach door de baroktrots van België

Laat je tijdens twee van Bachs wonderschone, spirituele dialoogcantates – Ich geh und suche mit Verlangen en Liebster Jesu, mein Verlangen – overdonderen door het tweegesprek tussen de bas (Christus) en de sopraan (de zoekende mens). Luister hoe in Bachs beroemde Dubbelconcert, hier uitgevoerd door viool en hobo, de solisten vrolijk op elkaar botsen. En geniet tussendoor van Von Bibers Passacaglia voor soloviool, afkomstig uit zijn vijftiendelige Mysterie– of Rozenkranssonates. Een hoogstandje uit de barok, dat ditmaal gespeeld wordt door de Nederlands-Italiaanse concertmeester en topviolist Cecilia Bernardini.

Programma en bezetting
J.S. Bach: Ich geh und suche mit Verlangen, BWV 49
J.S Bach: Dubbelconcert voor hobo en viool in c, BWV 1060R
—pauze—
Johann Philipp Krieger: An die Einsamkeit
Heinrich Ignaz Franz Von Biber: Passacaglia uit de Rozenkranssonates
J.S. Bach: Liebster Jesu, mein Verlangen, BWV 32

viool en artistieke leiding: Cecilia Bernardini | sopraan: Deborah Cachet | bas: Jonathon Adams | B’Rock Orchestra: Sara DeCorso en Rebecca Huber (viool), Raquel Massadas (altviool), Julien Barre (cello), Tom Devaere (contrabas), Nele Vertommen (hobo) en Claudio Ribeiro (klavecimbel en orgel)

“Een immens aangename en zelfverzekerde sopraan – een stem om naar te luisteren.”
Gramophone over sopraan Deborah Cachet

Let op:
De capaciteit van parkeergarage Q-Park naast De Oosterpoort is vanwege onderhoud tijdelijk zeer beperkt. In de servicemail die je een paar dagen voor je bezoek ontvangt, staat de meest recente informatie en worden alternatieve parkeerlocaties genoemd!

Het voltallige B'Rock ensemble op een binnenplaats van een grote oude woning in Gent?
Alleen vrije zitplaatsen beschikbaar
Prijs ticket is inclusief pauzedrankje

Belgium is not only the country of the tastiest beer in the world, it also produces fantastic classical music. For example by the Ghent-based B’Rock Orchestra, which has put itself on the international map with dazzling interpretations of music from the seventeenth and eighteenth centuries. During this program they are joined by the excellent Canadian bass-baritone Jonathon Adams and the internationally acclaimed soprano Deborah Cachet.

The concert opens with Ich geh und suche mit Verlangen, a dialogue cantata, of which Johann Sebastian Bach wrote several. The underlying idea is always the same: the searching soul (soprano) and Christ (bass) are in conversation and (eventually) declare love to each other. Sometimes there is strict alternation between the two voices, but in the final piece Liebster Jesu, mein Verlangen the dialogue culminates in a duet. The theme of the searching soul is also found in the song An die Einsamkeit by Bach’s contemporary Johann Philipp Krieger.

In the Double Concerto for Oboe and Violin, the two instruments embrace each other, but are also given the opportunity by Bach to shine each on its own.

The Sinfonia with which the cantata Ich hatte viel Bekümmernis opens poignantly sets the tone for the concerns Bach shares in the rest of the work. Heinrich Ignaz Franz von Biber was the finest violinist around in the seventeenth century. His fifteen-movement Mystery or Rosary sonatas are therefore an absolute baroque masterpiece, with the icing on the cake being the Passacaglia for solo violin, played by concertmaster and violinist Cecilia Bernardini.