Buffalo Nichols
TakeRoot presents: Moderne blues die suddert en rookt
Vanaf het moment dat Buffalo Nichols verliefd werd op de gitaar stelde hij zichzelf steeds dezelfde vraag. Hoe kon hij de blues van het verleden naar de toekomst brengen? Via een baptistenkerk en bars in Milwaukee, was het een wereldreis door West-Afrika en Europa tijdens een creatieve downperiode die het antwoord begon te onthullen. “Een deel van mijn bedoeling, om mezelf comfortabeler te maken met mijn muziek, is om meer zwarte verhalen in de genres folk en blues te stoppen. Als ik naar deze plaat luister, wil ik dat meer zwarte mensen zichzelf horen in deze muziek die echt van hen is.”, legt gitarist, songwriter en zanger Carl ‘Buffalo’ Nichols uit. Dat verlangen wordt belichaamd in zijn titelloze debuutalbum -en eerste solo blues ondertekening in bijna 20 jaar van label Fat Possum- dat grotendeels bestaat uit demo’s en studiosessies die zijn opgenomen tussen Wisconsin en Texas.
Nichols laat zijn moderne blues sudderen en roken, waarbij hij pyrotechnische blaren vermijdt. Somber en behoedzaam, met suggestieve akoestische gitaar, nauwelijks percussie en Nichols’ wijselijk smekende stem. Naast roots-cuts, laat Nichols door viool ondersteunde singer-songwriter-stijlen en retro-rockvriendelijk materiaal in Black Puma stijl horen.
“Powerful, moving follow up”
– MOJO ★★★★
“Nichols sharply updates a genre with new ideas, which draw out the yearning quality of his lyrics and the ragged grain in his world-weary voice”
– Uncut
TakeRoot presents
Roots, country en soortgelijke stromingen met respect voor het rijke Amerikaanse muzikale erfgoed. Bekijk hier alle TakeRoot presents concerten.
Since his earliest infatuations with guitar, Buffalo Nichols has asked himself the same question: “How can I bring the blues of the past into the future”? After cutting his teeth between a Baptist church and bars in Milwaukee, it was a globetrotting trip through West Africa and Europe during a creative down period that began to reveal the answer. “Part of my intent, making myself more comfortable with this release, is putting more Black stories into the genres of folk and blues,” guitarist, songwriter, and vocalist Carl “Buffalo” Nichols explains. “Listening to this record, I want more Black people to hear themselves in this music that is truly theirs.” That desire is embodied in his self-titled debut album—Fat Possum’s first solo blues signing in nearly 20 years—composed largely of demos and studio sessions recorded between Wisconsin and Texas.
He lets his modern blues simmer and smoke, avoiding pyrotechnic blister. Somber and guarded, opener Lost & Lonesome pins the simple tools behind most of the album – evocative acoustic guitar, barely there’s percussion, and Nichols’ wisely pleading voice. It sounds just right weighing the heaviness of heaven and hell (Living Hell) and suffering (Sick Bed Blues). With Another Man, the artist deploys his age-old storytelling method on modern police violence. Alongside roots cuts, Nichols tries on violin-supported singer-songwriter stylings and retro rock friendly for Black Pumas fans.