Carel Kraayenhof & Marietta Petkova
De Hand van de Beer
Klassiek pianiste, tangoheld en persoonlijke verhalen
Classical pianist, tango hero and personal stories
Het is een bijzondere, maar vooral geweldige combinatie: klassiek pianiste Marietta Petkova en tangoheld Carel Kraayenhof. Laatstgenoemde verwierf ooit wereldfaam nadat hij met de noten van Piazzolla’s Adiós Nonino de beroemde traan van Máxima opwekte. Maar Kraayenhof is een allround musicus, iemand die wil laten horen dat de melancholieke bandoneon veel meer kan dan zuchten, steunen, schelden en kreunen op het ritme van de tango. Ook Petkova is avontuurlijk genoeg om uit haar comfortzone te stappen.
Bach, Schubert, Piazzolla en meer
Met volksmuziek als onderliggend thema vertolken zij werken van onder anderen Bach, Schubert en de Argentijnse tangogrootmeester Piazzolla. De muziek wordt afgewisseld met persoonlijke verhalen, zoals hun gedeelde fascinatie voor de legendarische klassieke pianist Svjatoslav Richter, wiens reuzenhand ooit de kinderhand van de kleine Marietta omvatte. Kraayenhof schreef als eerbetoon aan Richter een poëtisch pianowerk, dat hij later speciaal voor Petkova omdoopte tot Ruka na Metchka oftewel Hand van de Beer.
Lees hier een interview met Carel Kraayenhof en Marietta Petkova
Programma o.a.
D. Scarlatti: Sonate nr.20 in E
J.S. Bach: Gigue uit de Franse Suite nr.6
F. Schubert: Andante sostenuto uit Sonate D 960 in Bes
C. Kraayenhof: Ruka na Mechka (De Hand van de Beer, hommage aan S. Richter)
J.S. Bach: Rondo uit 2e Partita voor piano
J.S. Bach/F. Busoni: Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ, BWV 639
R. Rossi / C.J.P. Garcia: Viva Jujuy (bew. J.P. Dobel en C. Kraayenhof)
J.S. Bach/ A. Siloti: Andante uit Vioolsonate in a, BWV 1003
A. Piazzolla: Soledad
A. Piazzolla: La muerte del ángel
Alle werken zijn gearrangeerd door Carel Kraayenhof en Marietta Petkova
It is an unusual, but above all great combination: classical pianist Marietta Petkova and tango hero Carel Kraayenhof. The latter once acquired world fame after he evoked the famous tear of Máxima with the notes of Piazzolla’s Adiós Nonino. But Kraayenhof is an all-round musician, someone who wants to show that the melancholy bandoneon can do much more than sigh, lean, curse and groan to the rhythm of the tango. Petkova is also adventurous enough to step out of her comfort zone.
With folk music as their underlying theme, they perform works by Bach, Schubert and Argentine tango grandmaster Piazzolla, among others. The music is interspersed with personal stories, such as their shared fascination with legendary classical pianist Svyatoslav Richter, whose giant hand once encompassed the child hand of little Marietta. Kraayenhof wrote a poetic piano piece in tribute to Richter, which he later renamed Ruka na Metchka, or Hand of the Bear, especially for Petkova.