CELLO OCTET AMSTERDAM, LEINEROEBANA & ELISABETH HETHERINGTON
Sonus Motus
“Muzikaal en visueel buitengewoon genietbaar.” (Theaterkrant)
“Extremely enjoyable, both musically and visually.” (Theaterkrant)
Acht cellisten en sopraan Elisabeth Hetherington wagen zich op het snijvlak van klank en beweging. Je hoort eeuwenoude muziek van componisten als Gesualdo, Luzzaschi en Strozzi, maar ook splinternieuwe klanken van Peter Vigh, altsaxofonist en vaste arrangeur van het Berlage Saxophone Quartet. “Muzikaal en visueel buitengewoon genietbaar.” (Theaterkrant)
Voor Sonus Motus bundelden Cello Octet Amsterdam en LeineRoebana hun krachten om met dans, ruimtegebruik en beweging de luisterervaring van muziek te versterken en te veranderen. Zo voelt het publiek hoe muziek verbonden is met de ruimte en hoezeer ze een expressie is van het lichaam. De voorstelling is geïnspireerd door componisten die leefden en schreven op het breukvlak van renaissance en barok.
“Muzikaal en visueel buitengewoon genietbaar.” (Theaterkrant)
Zo wringt in de composities van Carlo Gesualdo (1566-1613) traditionele polyfonie met de nieuwe inzichten van de vroegbarok en schreven Luzzasco Luzzaschi (1545-1607) en Barbara Strozzi (1619-1977) muziek toen vrouwen in Europa voor het eerst zangeres mochten zijn. Componist Peter Vigh ziet deze muziek op zijn beurt als een meccanodoos vol met bouwstenen voor een nieuwe klankwereld.
Sonus Motus is een coproductie van LeineRoebana en Cello Octet Amsterdam met medewerking van de Cello Biënnale Amsterdam.
Eight cellists and soprano Elisabeth Hetherington are venturing on the brink of sound and movement. You will hear ancient music by composers such as Gesualdo, Luzzaschi and Strozzi, but also brand-new sounds by Peter Vigh, alto saxophonist and permanent arranger of the Berlage Saxophone Quartet. “Extremely enjoyable, both musically and visually.” (Theaterkrant)
For Sonus Motus, Cello Octet Amsterdam and LeineRoebana join forces to strengthen and challenge the listening experience of music with dance, use of space and movement. This way, the audience feels how music is connected to space and how much it is an expression of the body. The performance is inspired by composers who lived and composed on the interface of Renaissance and Baroque.
In the compositions of Carlo Gesualdo (1566-1613) for example, traditional polyphony clashes with the new insights of the early baroque, and Luzzasco Luzzaschi (1545-1607) and Barbara Strozzi (1619-1977) wrote music in a time when women in Europe were just starting to be allowed to be professional singers. Composer Peter Vigh in turn sees this music as a sophisticated children’s construction set filled with building blocks for a new world of sound.
Sonus Motus is a co-production of LeineRoebana and Cello Octet Amsterdam in collaboration with the Cello Biennale Amsterdam.