Collegium Vocale Gent
De misdadige madrigalen van Gesualdo
Liederen van verschroeiend verlangen en zoete liefdespijn
Songs of searing longing and sweet love pain
Dat Carlo Gesualdo zijn vrouw en haar minnaar over de kling joeg, is een van de sappigste weetjes uit de muziekgeschiedenis. Op een oktoberdag in 1590 betrapte hij het stel in flagrante delicto en vermoordde ze op het bed waarop zij lagen. Dat hij de jaren na de dubbele moord zou uitgroeien tot componist van verbluffende madrigalen, weten we ook.
Maar zou er een verband zijn tussen het drama en de excentrieke polyfonie van Gesualdo? Zijn Vierde Madrigaalboek dateert van zes jaar later en getuigt van zijn onbeteugelde experimenteerdrang en emotionele ontvlambaarheid. Collegium Vocale Gent haalt de fijnste nuances uit deze liederen van verschroeiend verlangen en zoete liefdespijn.
Het in 1970 door Philippe Herreweghe opgerichte Collegium Vocale Gent heeft altijd vooraan gelopen als het gaat om nieuwe inzichten bij de uitvoering van oude muziek. Al ruim vijftig jaar heeft het ensemble zich met optredens en opnames bewezen als autoriteit in het repertoire. Dus door wie kun je beter de raadselen achter de ruim vierhonderd jaar oude madrigaalmuziek van edelman, moordenaar en componist Gesualdo laten ontrafelen?
Programma en bezetting
Carlo Gesualdo (1566-1613): Quarto Libro di Madrigali
dirigent: Philippe Herreweghe
Abonnement Koren
Dit Wereldklasse concert is onderdeel van abonnement Koren.
Podcast: Discover the Classics
Meer achtergrondinformatie? Luister dan ook naar onze podcast over verschillende periodes van de klassieke muziek door Yvonne van den Berg, oud-programmeur Klassiek van Spot Groningen. Meer informatie
That Carlo Gesualdo overthrew his wife and her lover is one of the juiciest facts in music history. One October day in 1590, he caught the couple in flagrante delicto and murdered them on the bed they were lying on. That he would go on to become a composer of stunning madrigals in the years following the double murder, we also know. But could there be a connection between the drama and Gesualdo’s eccentric polyphony? His Fourth Book of Madrigals dates from six years later and testifies to his unbridled experimentation and emotional inflammability. Collegium Vocale Gent extracts the finest nuances from these songs of searing longing and sweet love pain.
Founded in 1970 by Philippe Herreweghe, Collegium Vocale Gent has always been at the forefront when it comes to new insights in performing early music. For over 50 years, the ensemble has proved itself an authority on the repertoire through performances and recordings. So who better to let unravel the riddles behind the more than four hundred-year-old madrigal music of nobleman, murderer and composer Gesualdo?