Het Nationale Ballet

Best of Balanchine III

Het Nationale Ballet

Best of Balanchine III

  • Woensdag 6 november 2019
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19:00 uur: Staddschouwburg gaat open
  • 19:15 uur: Aanvang inleiding (kaartje nodig)
  • 20:15 uur: Aanvang voorstelling
  • 20:50 uur: Pauze
  • 21:10 uur: Aanvang deel 2
  • 21:35 uur: Pauze
  • 22:45 uur: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Woensdag 6 november 2019
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Drie briljante balletten van meesterchoreograaf George Balanchine

Three brilliant ballets of master choreographer Balanchine

Het Nationale Ballet belicht in drie werken de genialiteit en veelzijdigheid van meesterchoreograaf George Balanchine.

“Prachtig programma. Zó veel creativiteit met klassieke ingrediënten en wordt zó uitstekend gedanst.”

NRC Handelsblad ★★★★

“Een formule die werkt als een tierelier. Niet alleen omdat de verschillende aspecten van Balanchines kunstenaarschap – traditionalist, vernieuwer én showman – zo mooi aan bod komen.”

Het Parool

“Het Nationale Ballet schittert in veelzijdigheid.”

Theaterkrant

 

Inleiding om 19:15 uur (uitverkocht)

Inleiding om 19:15 uur (uitverkocht)

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19:15 uur. Deuren gaan om 19:00 uur open.

Ballet Imperial

Ballet Imperial bestempelde Balanchine zelf als een eigentijds eerbetoon aan Marius Petipa, de vader van het klassieke ballet en dé grote man van het negentiende-eeuwse Keizerlijke Russische ballet. Balanchine laat in dit weelderige tutu-ballet, op Tsjaikovski’s Piano Concerto nr. 2 en met nieuwe kostuums van François- Noël Cherpin, de verfijnde elegantie en vorstelijke grandeur van die tijd herleven.

Symphony in Three Movements

Symphony in Three Movements werd in 1972 gecreëerd voor het Stravinsky Festival. In dit bruisende ballet vol atletische elementen laat Balanchine zijn grote vernieuwingsdrang en muzikaliteit zien.

Who Cares?

Who Cares? roept met zijn glamour, humor, vitaliteit en songs van George Gershwin de sfeer van het oude Broadway op.

Coq au Vin of Vega Quiche

Coq au Vin of Vega Quiche

Vanaf 18.00 uur serveren wij een heerlijke Coq au Vin: kip met groenten, champignons en rode wijn, of een vegetarische quiche van geitenkaas, groene asperges en kastanjechampignons, beiden met pommes duchesse en een haricots verts salade. Bestel direct samen met je kaarten (€ 15,-) of los als je al kaarten hebt.

Een bord met chocoladecake, een bolletje vanille-ijs en een takje munt.

Warme brownie met ijs

Nog een lekker toetje? Bestel dan samen met je kaartje koffie of thee met een warme brownie met ijs (€ 6,00). Kaarten al gekocht? Dit toetje is ook los te boeken.

Igone de Jongh verlaat HNB

Eerste soliste Igone de Jongh neemt na 24 jaar afscheid van Het Nationale Ballet. Tot aan haar afscheid danst ze nog een aantal voorstellingen in de Nationale Opera & Ballet te Amsterdam. Igone gaat niet mee op tournee. Welke dansers naar Groningen komen is nog niet bekend.

Pioneering, original and timeless, George Balanchine’s ballets are often compared to Picasso’s paintings or Stravinsky’s music. In Best of Balanchine, Dutch National Ballet honours the genius and astounding versatility of this master choreographer.

Balanchine

Balanchine’s Russian background gave him a rich palette of nineteenth-century Russian ballet to draw on. But it wasn’t until he moved to New York City in 1933 that the greatest dance pioneer of the twentieth century truly took flight, going on to create over 150 ballets and establishing the celebrated New York City Ballet. Though varied in style and technique, the Russian-American choreographer’s creations are always exceptionally musical and charged with expressive freedom.

Tchaikovsky

Ballet Imperial, set to Tchaikovsky Piano Concerto No. 2, has been described by Balanchine as ‘a modern-day tribute to Marius Petipa, the father of classical ballet’. Balanchine’s homage to the Imperial Russian Ballet’s illustrious nineteenth-century choreographer, revives the majestic grandeur of bygone days in a luxuriant tutu ballet.

Stravinsky

It was during his tenure at Diaghilev’s Ballets Russes that Balanchine met Igor Stravinsky, marking the start of a long-time artistic partnership between two kindred spirits. Balanchine’s Symphony in Three Movements is a testament to Balanchine’s pioneering spirit and exceptional musicality.

Gershwin

Balanchine also created quite a few choreographies for Broadway. In Who Cares?, set to 16 songs by George Gershwin, he evokes the chic glamour, light-hearted humour and effervescent joie de vivre of old Broadway.