Lucie horsch speelt blokfluit in blauwe jurk met orkest

Lucie Horsch & Orkest van de Achttiende Eeuw

J.S. Bach, Vivaldi e.a.

Lucie Horsch & Orkest van de Achttiende Eeuw

J.S. Bach, Vivaldi e.a.

  • Vrijdag 6 december 2024
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 17.00 uur: restaurant The Mix open
  • 20.15 uur: aanvang voorstelling
  • 21.00 uur: pauze
  • 21.20 uur: aanvang tweede deel van de voorstelling
  • 21.55 uur: einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Friday 6 december 2024
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

De stem van de blokfluit: oude muziek op een nieuwe manier

Old music in a new way

Lucie Horsch is niet alleen een fenomenaal blokfluitiste maar ook een geweldige zangeres, iets wat ze al liet horen toen ze in december 2022 te gast was in onze serie Dutch Delight. Samen met het Orkest van de Achttiende eeuw brengt ze een bijzonder programma met werken van J.S. Bach en Vivaldi en een gloednieuw werk van Reza Namavar, geïnspireerd op Vivaldi’s Dubbelconcert in a. Oude muziek op een nieuwe manier; nieuwe muziek geïnspireerd op oude meesters.

“Lucie laat je ademloos luisteren”

De naam van de blokfluit komt van het Latijnse ‘ricordare la voce’. Letterlijk: ‘het herinneren van de stem’. Lucie neemt de proef op de som. Ze speelt blokfluit in Bachs Klavecimbelconcert, een bewerking van de in 2014 overleden Frans Brüggen, oprichter van het Orkest van de Achttiende Eeuw en eveneens een vermaard blokfluitist. In het tweede deel van het werk zingt Lucie. Ze gaat daarvoor terug naar de vocale roots van dit klavecimbelconcert: Bachs eigen aria Stirb in mir, Welt, uit de cantate Gott soll allein mein Herze haben.

Programma

J.S. Bach: Concerto in E, BWV 1053 (arr. Frans Brüggen/Lucie Horsch)
Allegro
Aria ‘Stirb in mir, Welt’ uit cantate ‘Gott soll allein mein Herze haben’, BWV 169
Allegro
Vivaldi: Concerto voor strijkers in D, RV 124
Vivaldi: Aria ‘Sovente il sole’, uit ‘Andromeda liberata’, RV 117
Vivaldi: Concerto in a uit ‘L’estro Armonico’ RV 522 op. 3 nr. 8
Allegro
Larghetto e spiritoso
Allegro

Pauze

Vivaldi: Concerto voor strijkers in d, RV 129
Reza Namavar: Fetiapoipoi’ (‘de morgenster’)
Pouri, darkness
The morning star rises
Poipoi, the morning
Vivaldi: Fluitconcert in C, RV 443
Allegro
Largo
Allegro molto

“Lucie Horsch laat je ademloos luisteren naar een Vivaldiëske koortsdroom.”
NRC ****

“Een magische beleving voor het publiek.”
Nieuwe Muze

Inleiding

Voorafgaand aan dit concert verzorgt Yvonne van den Berg een inleiding. Aanvang 19.00 uur. Kaarten à € 3,50 kun je toevoegen aan je bestelling of hier apart bestellen als je al kaarten hebt.

Logo van Discover the Classics met orkest in blauw en zwart op de achtergrond.

Podcast: Discover the Classics

Meer achtergrondinformatie? Luister dan ook naar onze podcast over verschillende periodes van de klassieke muziek door Yvonne van den Berg, oud-programmeur Klassiek van Spot Groningen. Meer informatie

Alleen vrije zitplaatsen beschikbaar
Prijs ticket is inclusief pauzedrankje

Lucie Horsch is not only a phenomenal recorder player but also a great singer, something she already demonstrated when she was a guest in our Dutch Delight series in December 2022. Together with the Orchestra of the Eighteenth Century, she will perform a special program with works by J.S. Bach and Vivaldi and a brand new piece by Reza Namavar. Old music in a new way; new music inspired by old masters.

The recorder’s name comes from the Latin “ricordare la voce. Literally, “remembering the voice. Lucie Horsch takes the test. She plays recorder in Bach’s Harpsichord Concerto, an arrangement by Frans Brüggen, founder of the Orchestra of the Eighteenth Century and also a renowned recorder player, who died in 2014. In the second movement, Lucie sings. To do so, she goes back to the vocal roots of this concert: Bach’s own aria Stirb in mir, Welt from the cantata Gott soll allein mein Herze haben. To close, Horsch made an arrangement for recorder of Bach’s Violin Concerto in a. This is how Bach would have sounded if he had composed for recorder.

Especially for this program, composer Reza Namavar wrote a new work inspired by Vivaldi’s Double Concerto in a, which is transformed into a fascinating recorder and violin concerto.