Nederlandse Bachvereniging
Matthäus Passion
De ultieme soundtrack voor de paasdagen
Betrayal, condemnation and death, but above all love
Al meer dan honderd jaar voert de Nederlandse Bachvereniging voorafgaand aan Pasen Bachs Matthäus Passion. In het voorjaar van 2025 staat dirigent Hans-Christoph Rademann voor het ensemble, al tientallen jaren een van de succesvolste koordirigenten van Duitsland.
Verraad, veroordeling en dood, maar boven alles liefde. Hoewel de tekst van de Matthäus Passion eeuwenoud is, zijn het verhaal en de boodschap nog steeds actueel en raakt Bachs magistrale muziek ieder jaar opnieuw. Bij Rademann is Bachs meesterwerk in goede handen. Hij is een echte Bach-man – oprichter van het Dresdner Kammerchor, artistiek leider van de Bachakademie Stuttgart en vaste naam op het internationale muziekfestival Bachfest. Rademann zoekt bij elke Matthäus Passion die hij uitvoert naar een nieuwe benadering, hedendaags, maar altijd met zorgvuldig oog voor het monumentale karakter van het werk. Hij is.
Programma en bezetting
J.S. Bach: Matthäus Passion, BWV 244
dirigent: Hans-Christoph Rademann | evangelist: Benedikt Kristjánsson | sopraan: Carine Tinney en Kristen Witmer | alt: Terry Wey en Olivia Vermeulen | tenor: Georg Poplutz en James Gilchrist | bas: Matthias Winckhler en Tobias Berndt | m.m.v. Kampen Boys Choir
For more than a hundred years, the Nederlandse Bachvereniging has performed Bach’s St. Matthew Passion prior to Easter. In spring 2025, conductor Hans-Christoph Rademann stands before the ensemble, for decades one of Germany’s most successful choral conductors.
Betrayal, condemnation and death, but above all love. Although the text of the St. Matthew Passion is centuries old, the story and message are still relevant and Bach’s magisterial music touches every year. With Rademann, Bach’s masterpiece is in good hands. He is a true Bach man – founder of the Dresdner Kammerchor, artistic director of the Bachakademie Stuttgart and a regular at the international music festival Bachfest. With every St. Matthew Passion he performs, Rademann seeks a new approach, contemporary, but always with a careful eye for the monumental nature of the work. He is.