Noord Nederlands Orkest
Brahms & Beethoven
Tsjechische pianosensatie speelt Brahms, maestro Haenchen dirigeert Beethoven
Czech piano sensation plays Brahms, maestro Haenchen conducts Beethoven
De Tsjechische pianist Lukáš Vondráček is een sensatie. Bij hem lijkt muziek herboren te worden, aldus een Amerikaanse recensent. Zijn vermogen om uit de piano kleuren en zangstemmen te toveren grenst inderdaad aan het ongelofelijke. En dat komt van pas in het Eerste Pianoconcert van Brahms. In het werk dreef de jonge, experimenterende componist pianistiek tot het uiterste, niet met klaterende notenlawines, maar door het instrument een rijke, orkestrale klank te geven. En dat klinkt nog altijd imposant.
Het Noord Nederlands Orkest speelt tevens Beethovens Vijfde Symfonie, waarvan het overbekende ‘noodlotsmotief’ tot de popmuziek doordrong. Hoe beroemd het stuk ook is, het blijft boeien, zeker wanneer je bedenkt dat deze symfonie de muziekgeschiedenis definitief veranderde.
Voorafgaand klinkt een aangrijpend oorlogswerk van de Tsjech Bohuslav Martinů, gecomponeerd ter nagedachtenis van een slachting die de nazi’s in 1942 in zijn geboorteland aanrichtten. Hierin komt terloops het ‘noodlotsmotief’ van Beethoven voorbij, met goede reden.
Bezetting
dirigent: Hartmut Haenchen | piano: Lukas Vondracek
Czech pianist Lukáš Vondráček is a sensation. With him, music seems to be reborn, according to an American reviewer. Indeed, his ability to conjure colors and singing voices from the piano borders on the incredible. And that comes in handy in Brahms’ First Piano Concerto. In the work, the young, experimenting composer pushed piano playing to its limits, not with gurgling avalanches of notes, but by giving the instrument a rich, orchestral sound. And that still sounds impressive.
The Noord Nederlands Orkest also plays Beethoven’s Fifth Symphony, whose over-familiar “fate motif” permeated pop music. As famous as the piece is, it continues to fascinate, especially when you consider that this symphony changed musical history forever.
Preceding it is a moving war work by Czech Bohuslav Martinů, composed in memory of a massacre perpetrated by the Nazis in his native land in 1942. In it, Beethoven’s “fate motif” passes by in passing, with good reason.