Omar Souleyman
Omar Souleyman's mix van Arabische techno is niet weg te denken van de grotere podia!
It’s impossible to imagine the big-stage season without Omar Souleyman’s mix of Arabian techno!
Omar Souleyman weet al jaren zijn publiek te laten genieten van een mix van Arabische muziek met Westerse techno-invloeden. Inmiddels is zijn herkenbare sound niet meer weg te denken van de grotere podia!
Sinds begin jaren ’10 is Omar Souleyman uitgegroeid tot een fenomeen binnen de niet-Westerse dansmuziek. Souleyman draait al bijna twintig jaar mee in het muzikale wereldje, maar onlangs kreeg het Amerikaanse label Sublime Frequencies hem dankzij zijn meer dan vijfhonderd uitgebrachte cassettes in het vizier. Kieran Hebden van Four Tet produceerde vervolgens twee van zijn albums en de wereld lag aan zijn voeten met een extreem dansbare mix van dabke en Westerse dans.
De Syrische zanger stapt het podium steevast op met zijn stoïcijnse verschijning, karakteristieke hoofddoek, zonnebril en grote snor, maar zijn “Yalla! Yalla!”-kreten zijn goed afgestemd op de synthesizer-speler die de beats laat knallen. Vooral de laatste jaren heeft hij veel aanzien vergaard in de internationale scene en stond hij op ADE, Zwarte Cross, Bevrijdingsfestival en sloot hij Noorderzon legendarisch af. In tegenstelling tot de associatie met de langslepende oorlog van zijn thuisland, geeft Omar niets anders dan liefde terug.
Omar Souleyman’s audience has been enjoying a mix of Arabian music and Western techno influences for years, so that it now is impossible to imagine the big-stage season without his unique sound!
Since the early tenties Omar Souleyman has developed into a phenomenon of non-Western dance music. Souleyman has been part of the music world for almost twenty years, but the American label Sublime Frequencies caught sight of him only recently thanks to the more than 500 cassettes he has released. Kieran Hebden of Four Tet subsequently produced two of his albums and he had the world at his feet with an extremely danceable mix of dabke and Western dance.
The Syrian singer invariably enters the stage wearing his stoic appearance, characteristic headscarf, sunglasses and big moustache, but his “Yalla! Yalla” yells are seamlessly tuned to the synthesizer pumping the beats. He has particularly been building a reputation in the international scene for the last few years. He played ADE, Zwarte Cross, Bevrijdingsfestival and his closing performance on Noorderzon was legendary. Contrary to the association with the lingering war in his home country, Omar returns nothing but love.
Join the Facebook event
Unreserved standing and seating only