Theater Oostpool
De Bananengeneratie
Sprankelend theatraal portret van de Oost-Aziatische Nederlander
Regisseur Char Li Chung brengt het boek De Bananengeneratie van Pete Wu naar het theater. Met vijf getalenteerde acteurs in de hoofdrol maakt Chung met De Bananengeneratie een theatrale vertelling aan de hand van even herkenbare als urgente persoonlijke verhalen. Met de bestseller van Pete Wu als uitgangspunt vormen zij het portret van een diverse gemeenschap. De belichaming van een generatie die midden in de Nederlandse samenleving staat, maar als Oost-Aziatische Nederlander toch steeds herinnerd wordt aan hun anders-zijn. Een gemeenschap die in deze urgente voorstelling eindelijk een gezicht krijgt.
Naar de bestseller De Bananengeneratie
Met de bestseller De Bananengeneratie schreef Pete Wu het eerste boek in zijn soort. Voor het eerst tekende een journalist het verhaal op van een jonge generatie Oost-Aziatische Nederlanders. Middels verhalen van anderen vertelt schrijver Pete Wu ook zijn eigen verhaal. Het verhaal van het ‘enige’ Chinese gezin in het dorp, de clash van Chinese en Nederlandse gebruiken, het leven als horeca-kind tussen school en fornuis, het uit de kast komen bij je Chinese moeder. Verspreid over alle dorpen en steden vind je vergelijkbare verhalen terug. Voor het eerst vinden deze verhalen nu ook hun weg naar het toneel. Het is tijd voor de volgende stap.
Char Li Chung
De Nederlandse regisseur Char Li Chung heeft zowel Italiaanse als Chinese roots. Zijn overgrootouders behoorden tot de eerste Chinese arbeidsmigranten in Nederland en begonnen in 1933 hun eerste Chinese restaurant ‘Nan King’ in Amsterdam. Chung: “Met De Bananengeneratie wil ik de diversiteit van de Oost-Aziatische gemeenschap in Nederland en de rijke cultuur die zij hierheen hebben gebracht vieren.”
regie Char Li Chung | spel Nhung Dam, Yuwi, Kok-Hwa Lie, Qiqi van Boheemen en Keanu Visscher | dramaturgie Madelon Kooijman | kostuumontwerp Patricia Lim | kostuumatelier Femke van Neerven | scenografie Yannick Verweij | techniek Wiel Coopmans | productieleider Jeroen Heinen | marketing Daniel Jaspers, Thijs Toonen en Femke Krijntjes | campagnebeeld Marijke de Gruyter en Nicolien de Jong