Passe-partout Jerusalem Quartet

Passe-partout Jerusalem Quartet

  • Zaterdag 9 maart 2019
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Zaterdag 9 maart 2019
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Passe-partout 9 & 10 maart

De zelfkritiek van Brahms is legendarisch. Vooral over zijn kamermuziek kon hij genadeloos zijn. Beethoven had de lat zo hoog gelegd, dat vele pogingen in de prullenbak verdwenen alvorens Brahms het in 1873 aandurfde zijn eerste twee strijkkwartetten te publiceren. Het befaamde Jerusalem Quartet wijdt zich met een aantal muzikale vrienden twee dagen aan de kamermuziek van Brahms. Klarinettiste Sharon Kam vertolkt de hoofdrol in het ‘Klarinetkwintet op. 115’, altviolist Tomoko Akasaka schuift aan voor de uitvoering van het ‘Strijkkwintet op. 111’. Kom en luister hoe een genie zich ontworstelde aan de erfenis van een gigant en zich – na Bach en Beethoven – ontpopte tot de derde grote B van de Duitse klassieke muziek. Het concert op zaterdag wordt georganiseerd i.s.m. de Groningsche Muziekvereeniging. Op zondag verzorgt Leo Samama tussen beide concerten in een lezing over Brahms.

Prijs passe-partout € 52,50

 

 

Brahms Weekend – Passe-partout
Brahms’s self-criticism is legendary: his chamber music especially was often the subject of his merciless disapproval. Beethoven had raised the standards to such a high level that many attempts had disappeared into the bin before Brahms himself waged an attempt in 1873 with the publication of two string quartets. The famous Jerusalem Quartet will for two days devote itself to Brahm’s chamber music in collaboration with a number of musical friends. Clarinettist Sharon Kam will take upon her the main part in the ‘Clarinet quintet op. 115’, and viola player Amihai Grosz – co-founder of the Jerusalem Quartet, but main chief of the violas of the Berliner Philhamoniker since 2010 – will join for a performance of ‘String quartet op. 111’. Come and listen to how to a genius unchained himself from the legacy of a giant and who – after Bach and Beethoven – evolved to be the third ‘big B’ of German classical music.

The concert on Saturday is organised in cooperation with the Groningsche Muziekvereeniging. On Sunday, Leo Samama will hold a lecture in between both concerts.

“One of the best string quartets of our times.” – de Volkskrant ****

“With the Jerusalem Quartet, you almost forget that there’s four musician’s playing. (…) More exemplary teamwork is hard to conceive.” – NRC Handelsblad *****

Saturday 
String quartet no. 1 in C op. 51
Sonata for viola and piano in E flat op.120/2
String quartet in G op. 111

Sunday
14.30 o’clock
String quartet no. 2 in a op. 51
Cello sonata no. 1 op. 38
Clarinet quintet in B op. 115

16.30 – 18.00 o’clock – lecture by Leo Samama

20.15 o’clock
String quartet no. 3 in B flat op. 67
Violin sonata in D op. 108
Piano quintet in F op. 34