vrouw in rode jurk op gele bank met viool op schoot kijkend naar rechts

Simone Lamsma & Beatrice Rana

De beroemde vioolsonate van César Franck

Simone Lamsma & Beatrice Rana

De beroemde vioolsonate van César Franck

  • Zaterdag 22 februari 2025
  • SPOT/De Oosterpoort, Grote zaal / Trompsingel 27
  • 17:00 uur: restaurant The Mix open
  • 20:15 uur: start concert
  • 21:00 uur: pauze
  • 21:20 uur: start tweede deel van het concert
  • 21:55 uur: einde concert
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Saturday 22 february 2025
  • SPOT/De Oosterpoort, Grote zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Topduo speelt hoogtepunten uit de kamermuziek

Top duo plays highlights of chamber music

Dirigent Jaap van Zweden noemt Simone Lamsma “een van de meest toonaangevende violisten ter wereld”, de Chicago Tribune omschreef haar debuut bij het Chicago Symphony Orchestra als “absolutely stunning”. Wie een van haar eerdere concerten in De Oosterpoort – of waar dan ook – bezocht, weet waarom. Met haar expressieve, intense spel legt de van oorsprong Friese violiste iedere emotie in een muziekstuk bloot, waardoor iedere noot onderdeel wordt van haar verhaal.

Ook de Italiaanse pianiste Beatrice Rana is al jaren een internationale ster. Haar recitals zijn een belevenis waar de liefhebbers met spanning naar uitkijken en haar cd’s vallen steevast in de prijzen. Volgens The New York Times zette Rana met haar Chopin-vertolkingen een nieuwe standaard: “She made the Chopin sound as poetic and colorful as anything he ever wrote. Her playing was refined and soft-spoken in its brilliance throughout.”

Zet deze twee grootheden op het podium en je hebt een match made in heaven. Een sensationeel goed duo, dat je op het puntje van je stoel gaat brengen met prachtige, laatnegentiende-eeuwse en vroegtwintigste-eeuwse kamermuziek. Je hoort onder andere Stravinsky’s Divertimento, gebaseerd op zijn ballet Le Baiser de la Fée, een hommage aan Tsjaikovski, geïnspireerd op Hans Christian Andersens sprookje De Sneeuwkoningin. Met César Francks beroemde Vioolsonate staat er natuurlijk een geweldige uitsmijter op het programma, een meeslepend werk dat je het liefst iedere dag zou willen horen.

Programma en bezetting
Debussy: Beau Soir
Debussy: Minstrels
Ysaye: Poème élégiaque
Stravinsky: Divertimento
     —pauze—
Boulanger: Nocturne
Franck: Sonata

lees hier het programmaboekje

Dit concert is mede mogelijk gemaakt door het Büchli-Fest-Meijerfonds.

 

Beatrice Rana achter vleugel

“Lamsma speelt altijd met vuur, maar wel vanuit volmaakte technische beheersing, met kracht én elegantie.”
NRC

“Beatrice Rana set a new standard. She made the Chopin sound as poetic and colorful as anything he ever wrote. Her playing was refined and soft-spoken in its brilliance throughout.”
(The New York Times)

Conductor Jaap van Zweden calls Simone Lamsma “one of the world’s leading violinists”, the Chicago Tribune described her debut with the Chicago Symphony Orchestra as “absolutely stunning”. Anyone who attended one of her previous concerts at De Oosterpoort – or anywhere else – will know why. With her expressive, intense playing, Lamsma knows how to expose every emotion in a piece of music.

Italian pianist Beatrice Rana has also been an international star for years. Her recitals are an experience that fans eagerly look forward to and her CDs invariably win prizes. With her Chopin interpretations, Rana set a new standard, according to The New York Times: “She made the Chopin sound as poetic and colourful as anything he ever wrote. Her playing was refined and soft-spoken in its brilliance throughout.”

Put these two greats on stage and you have no less than a match made in heaven. A downright sensationally good duo that is going to bring you to the edge of your seat with beautiful late-nineteenth-century and early-twentieth-century chamber music. With César Franck’s famous Violin Sonata, there is also a great final piece on the programme, a compelling work written as a wedding present for Eugène Ysaÿe that you would prefer to hear every day.