Verdrietig actrice met donkere kleding met oud-hollands traditionele elementen

Theater Utrecht, Nederlands Kamerkoor en Holland Festival

Hardkoor

Theater Utrecht, Nederlands Kamerkoor en Holland Festival

Hardkoor

  • Donderdag 27 maart 2025
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19:15 zaaldeuren open
  • 20:15 start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Thursday 27 march 2025
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19:15 doors open
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

“In het prachtige Hardkoor bekvechten schaamte & woede in het moederbrein.” NRC ★★★★

HARDKOOR is stand-up tragedy op techno, triphop en koormuziek. Theatermaker Naomi Velissariou vormde met componist Frank Wienk, drummer Jens Bouttery en het Nederlands Kamerkoor een nieuwe formatie om het verhaal te vertellen van een alleenstaande moeder en kunstenaar die zich terugtrekt uit het openbare leven.

“In Hardkoor slaagt Naomi Velissariou erin een emotioneel dieptepunt te transformeren tot diep roerend theater.” – de Volkskrant ★★★★

 

“In het prachtige Hardkoor bekvechten schaamte en woede in het moederbrein.”  – NRC ★★★★

Een alleenstaande moeder en kunstenaar trekt zich voorafgaand aan haar veertigste verjaardag een jaar lang terug uit het openbare leven. Vanuit de stilstand van haar burn-out (die ze ziet als een crisis van het hele systeem, zowel in fysiek, mentaal als spiritueel opzicht) levert ze een gevecht tegen de druk van de tijd, de beelden waaraan ze probeert te ontsnappen en haar buitensporige zelfbewustzijn en zelfkritiek. Via een persoonlijke uitputtingsslag in taal, muziek en beweging baant ze zich een weg naar een schaamteloos bestaan, waarin de zoektocht naar bevestiging plaatsmaakt voor radicale zelfliefde en een toch-niet-zo-boring balans.

Onder het motto “never waste a good crisis” rekent ze, in het bijzijn van het publiek, af met de persoonlijke en maatschappelijke blind spots, die haar in deze toestand hebben gebracht: haar onzekerheid als alleenstaande moeder, de druk van sociale media, de verstoorde relatie met haar lichaam, de cultus van growth en self improvement, de bullshitisering van ons werkende leven, de vermarkting van de zorg, het failliet van het gezin als fundament van de samenleving en de constante overprikkeling van ons brein als gevolg van onze hedendaagse manier van leven.

Het geheel vindt plaats in een decor, dat door ontwerper Boris Acket wordt omschreven als een “brutalistische techno-tempel”: een modulaire installatie van licht- en geluidstechniek, met een bijzondere rol voor de stemmen van het Nederlands Kamerkoor. Acket is een hedendaagse kunstenaar, componist en regisseur, gespecialiseerd in het bouwen van multidisciplinaire systemen. De kostuums bestaan uit high fashion loungewear, ontworpen door MAISON the FAUX, een creatieve studio die zich voordoet als een groots modehuis en waarvan het werk eveneens wordt bepaald door een multidisciplinaire aanpak.

De combinatie tussen de pijnlijke eerlijkheid van de tekst, de bezwerende ritmes van het sound design, de kerkelijke grootsheid van de koorzang, de ruwe kaalheid van de installatie en het high fashion gehalte van het kostuumontwerp, maken van HARDKOOR een harmoniserend zingevingsritueel in tijden van hysterische werkelijkheidsbeleving.

Inleiding

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19.15 uur. Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 3,50 kun je meebestellen bij je bestelling of bestel hier je kaarten.

Concept, regie, tekst en performance Naomi Velissariou Muzikale compositie Joost Maaskant en Frank Wienk Muzikale regie Frank Wienk Drums, percussie en live electronics Jens Bouttery Zang het Nederlands Kamerkoor (Bethany Shepherd, Julie Hasfjord, Elsbeth Gerritsen, Emma Nelson, Ambro Golachowski, Jobbe Hoebink, Gilad Nezer en Sebastiaan Ammerlaan) Coproductie tussen Theater Utrecht en het Nederlands Kamerkoor

Engels en Nederlands gesproken, met Engelse boventiteling

HARDKOOR is stand-up tragedy set to techno, trip-hop and choral music. Theatre-maker Naomi Velissariou formed a new formation with composer Frank Wienk, drummer Jens Bouttery and het Nederlands Kamerkoor to tell the story of a single mother and artist who withdraws from public life.

A single mother and artist withdraws from public life for a year prior to her fortieth birthday. From the stasis of her burnout (which she sees as a crisis of the whole system, physically, mentally and spiritually), she battles the pressures of time, the images she tries to escape from and her excessive self-awareness and self-criticism. Through a personal war of attrition in language, music and movement, she works her way toward a shameless existence, in which the search for affirmation gives way to radical self-love and a not-so-boring balance.

Under the motto “never waste a good crisis,” she charges, in front of the audience, with the personal and societal blind spots that have brought her to this state: her insecurity as a single mother, the pressures of social media, the disturbed relationship with her body, the cult of growth and self-improvement, the bullshitization of our working lives, the commodification of healthcare, the bankruptcy of the family as the foundation of society and the constant over-stimulation of our brains as a result of our contemporary way of life.

The whole thing takes place in a set described by designer Boris Acket as a “brutalist techno-temple”: a modular installation of lighting and sound technology, with a special role for the voices of het Nederlands Kamerkoor. Acket is a contemporary artist, composer and director, specialising in building multidisciplinary systems. The costumes consist of high fashion loungewear designed by MAISON the FAUX, a creative studio masquerading as a grand fashion house, whose work is also defined by a multidisciplinary approach.

The combination between the aching honesty of the lyrics, the incantatory rhythms of the sound design, the ecclesiastical grandeur of the choral singing, the raw barrenness of the installation and the high fashion content of the costume design, make HARDKOOR a harmonising ritual of meaning in times of hysterical reality perception.