Groep dansers op het podium

Via Katlehong

Via Injabulo

Via Katlehong

Via Injabulo

  • Dinsdag 26 maart 2024
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19:15 uur: deuren Stadsschouwburg open
  • 20:15 uur: aanvang voorstelling
  • 21:20 uur: einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Tuesday 26 march 2024
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Een spetterend feest met explosieve dans en opzwepende ritmes

One big feast of rousing rhythms and shared energy

Wie in maart 2019 bij de voorstelling Via Kanana in de Stadsschouwburg was, weet dat het onmogelijk is om stil te blijven zitten. De voorstellingen van Via Katlehong zijn “extreem dynamisch, intens, met een geweldig stuwend ritme”, aldus Theaterkrant.

Pantsula, tap, step en gumboot

De Zuid-Afrikaanse dansers bouwen met Via Injabulo wederom een spetterend feest met explosieve dans en opzwepende ritmes uit de townships. Aan de basis ligt de pantsula, een energieke dans die ontstond tijdens het apartheidsregime. De kracht van Via Katlehong is dat de groep die combineert met andere dansen, zoals tap, step en gumboot, de ‘mijnwerkersdans’ waarbij op de dijen en de kuiten wordt geslagen.

Danser in wit t-shirt van Hidden X Yusuf Boss

Jo'berg vibes

De dagen voorafgaand aan de voorstelling Via Injabulo suizen de Jo’berg vibes door Groningen. De performers van Via Katlehong zorgen zaterdag 23 maart voor extra feestvreugde tijdens BRAAI met de opzwepende beats van amapiano en afro. En zondag 24 maart kun je de krachtige energie en rebelse geest van de Pantsula dans ervaren tijdens X_YUSUF_ BOSS: X_CHANGE Via Katlehong. Kaarten voor X_CHANGE à € 5,- kun je meebestellen bij je bestelling of apart wanneer je al kaarten hebt. Bekijk het hele programma.

“De dansers van Via Katlehong zijn als een wervelwind”

– Le Monde

“Een en al onbeschaamde verleiding, van elkaar en het publiek”

– de Volkskrant ★★★

Eén groot feest

Voor deze nieuwste creatie ging de dansgroep een samenwerking aan met twee talentvolle Europese dansmakers, Amala Dianor en Marco da Silva Ferreira. Beiden maakten een eigen werk, waarbij ze grif gebruikmaakten van het immense potentieel van de acht dansers. De voorstelling opent met førm Inførms, waarin Silva Ferreira met een mix van pantsula, housedance en andere streetdancestijlen onderzoekt hoe dans kan leiden tot een collectieve identiteit. In Emaphakathini put Dianor uit de persoonlijke geschiedenissen van de performers om de grenzen tussen mensen op te heffen en een nieuwe ruimte te creëren, een ‘tussenruimte’ (Emaphakathini in het Zoeloe).

Het resultaat is één groot feest van opzwepende ritmes en gedeelde energie. Schreeuwen, fluiten, stampen met de voeten, klappen in de handen: iedereen mag én gaat meedoen.

choreografie: Amala Dianor en Marco da Silva Ferreira | dans: Julia Burnhams, Monicca Magoro, Lungile Mahlangu, Tshepo Mohlabane, Kgadi Motsoane, Thato Qofela en Abel Vilakazi | muziek: Jonathan Uliel Saldanha en Awir Leon

In its thirty years of existence, Via Katlehong Dance has grown into a worldwide festival hit. Via Katlehong Dance is named after the township in South Africa’s East Rand where it began as a community project in 1992. Young people are challenged to express their hard lives through their music and dance. With a message of unmistakable optimism: a better world is possible.

Pantsula

The basis is formed by the pantsula, an ultra-energetic dance that came into existence during the apartheid regime. Via Katlehong’s strength is that the group innovatively combines the pantsula with other dances, such as tap, step and gumboot, the ‘miner’s dance’ based on hitting the thighs and calves. But the pantsula is much more than just dance; it is a lifestyle encapsulated in fashion, music, gesture codes and language with which the youth of the townships identify and express themselves.

A cocktail of pulsating energy

For the first work in Via Injabulo, førm Inførms, Marco da Silva Ferreira explores the meaning of dance in the social context, how it can lead to a collective identity. Pantsula, house dance and other street dance styles are shaken into a cocktail of pulsating energy. In Emaphakathini, Franco-Senegalese choreographer Amala Dianor draws on the personal histories of the performers to pull down boundaries between people and dance disciplines. The aim is to create a common new space, an ‘in-between space’, or Emaphakathini in Zulu.

The result is one big feast of rousing rhythms and shared energy. Shouting, whistling, stamping your feet, clapping your hands: everyone can join in. In fact, it is impossible to remain sitting on your chair.